CITAT (Bengalow @ 18-08-2013, 10:29)

Men, KRT! Nu får du väl ge dig! Hur kan man bara försöka jämföra sparvhökens överlevnad med grannens bajsande katter? Det allvarliga är ju kattägarens underlåtenhet, att hålla reda på sitt husdjur. Att tråden gled in på fåglar, var bara för att visa, att katter gör mer skada, än att bara skita hos grannar, när dom springer löst, vind för våg. Att som du, gå in och försvara en odräglig grannes katt med "så gör katter!" hjälper ju ingen, mer än grannen. Så länge man inte påtalar, att katten orsakar problem, så kommer den att fortsätta skita hos dig, mig och alla andra. Om du går ut i en kohage, så händer det att man trampar i en koskit, och därför ser man sig för. Skulle jag gå ut i min egen trädgård, och se mig för var jag än går, för att grannens katt kan ha skitit där, så har det gått för långt! Det finns lokala föreskrifter om att hålla hundar kopplade i tider då de vilda djuren har ungar - för att inte skrämma dom. Det är på tiden att införa lag om, att göra likadant med katter - för att dom dödar dom!
Det medlet som finns i Tyskland, är till för att mota bort katter - inte för att ta kål på dom.
Varför detta tonläge? Jag skrev ett vänligt inlägg om vad jag anser och hur jag uppfattar situationen, varför känner du dig då tvungen att bemöta mig på ett så aggressivt och otrevligt sätt? Vuxna personer KAN för det mesta diskutera saker utan att skrika. Eller?
Jag förstår inte riktigt sista meningen (eller rättare sagt, meningsbyggnaden), vad menar du med "dom dödar dom"? Menar du "det är på tiden att införa en lag om att göra likadant med katter, för katter dödar dem (vilda djur)"?
Jag tycker inte alls det är ett problem att katter tar smågnagare (som är en typ av vilda djur), faktum är att många katter hålls endast för detta ändamål. Jag är glad och berömmer vår katt när hon kommer hem med mullvadar eller möss. Tycker personligen det är ett utmärkt beteende som jag gärna förstärker.
Jag förstår absolut att det kan vara irriterade med katter, men det kan hundar, snorungar, skator, grävlingar, rävar, vargar, björnar också, för att inte tala om VILDSVINEN! Men om man vill leva i en värld som man designar själv, där man själv bestämmer hur alla andra ska bete sig och man själv avgör vad som är rätt och fel - då får man nog hitta en lägenhet längst upp i en skyskrapa, utan grannar - för på något sätt kommer natur/djur och omgivning ändå påverka dig. Varför egga upp sig så till den milda grad över något sådant som katter?
Det jag säger, och nu bortser jag från ditt skrikande, är att vi alla uppfattar omgivningen och dess olägenheter olika. JAG ser ingen större skillnad i att ett vilt djur bajsar på min gräsmatta eller att grannens katt gör det. Det är lika otrevligt i vilket fall som helst. Och jag bryr mig inte om vem som tar död på mina växter, och om möjligt tycker jag det är ÄNNU värre när hundägarna står 1,5 m från hunden när den pinkar på min tomt - varje gång den går förbi, än att grannens hankatt markerar revir. Jag tycker också det är etter värre när hundägarna står och tittar på när hunden bajsar på trottoaren och inte plockar upp det. På vilket sätt mear du at "koppel" är en garanti för uppförande? Skulle vara mykcet intressant att höra och få det förklarat för mig

Men ovanstådne är, som jag slagit fast MIN uppfattning. Att du ser saken från ett annat perspektiv inser jag. Och lika lite som DU kommer byta åsikt kommer JAG göra det, så vi kanske ska sluta denna ordväxling nu? Det är ju inte ens en diskussion, eftersom det per definition innebär att man framför sina egna argument och därefter lyssnar på den andras, och eftersom du absolut inte lyssnar är alldeles onödigt att fortsätta. Ha en bra dag, och hoppas du slipper katter.
Edit: Kom på en sak - Bengalow du borde flytta till Texas! Där får man ha så mycket vapen man vill och om du får skjuta en människa som du uppfattar som inkräktare så får du säkert skjuta alla katter på din tomt också

Dessutom slipper vi dig och riskera att få dig till granne. En win-win situation, eller hur!
Redigerat av KRT: 19-08-2013, 12:10