CITAT (Motti @ 21-08-2013, 00:02)

Det kanske må så vara ! men att påstå att alla kvinnor i slöja är tillfreds vill jag påstå vara en lögn och det tror jag inte jag är ensam om att tycka .Trodde vi här i Sverige stog för kvinnofrid och att alla kvinnor ska vara fria oavset relíon eller landsstatus .Ska vi nu plötsligt höja kvinnor i slöja till skyarna när vi försöker befria dom från mansdominans och förnedring och förtryck ?ser inte att era diskutioner hjälper dom kvinnorna ett dugg .Få kvinnor som bär slöja vågar utala sig därför att de är rädda för represalier från sina män och sin släkt .Någon som minns det här med hedersmord ?
Jag läste ett bra citat idag:
"Precis som det var rätt att gå med kippa på kippavandrigen i Malmö som solidaritetsakt med Judar i Malmö som var och/eller kände sig förföljde på grund av sin religion/religiösa symboler m.m. är det rätt att bära slöja som solidaritetsyttring gentemot muslimska kvinnor som förföljs/misshandlas på grund av deras religion/klädsel/religiösa symboler. Detta innebär inte på något sätt att man "stödjer" judiska religiösa lagar/sedvänjor eller muslimska religiösa lagar/sedvänjor utan att man stödjer de individer som väljer att använda dessa religiösa markörer."
Upprinnelsen till manifestationen var ju att en muslimsk kvinna bärandes slöja blev misshandlad i vad hon uppfattade det som ett hatbrott för att hon visade att hon var muslim.
Det är i så fall inte första gången det händer. Var väl en Sverigedemokratisk politiker som slog ned en kvinna i hijab för att han kände sig provocerad av hennes åsyn...