CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 20:47)

Tråkigt att ni har tagit åt er så. Har inte menat att peka ut män i allmänhet men oftast är det män som står för makten i många kulturer , män som är präster ( som jag redan skrivit ) , " grundarna /gudarna " i många religioner som praktiserar kvinnoförtryck är män . Uttolkarna av religionen , d v s prästerna är män , det går inte att komma ifrån men att därifrån påstå att man anklagar alla män när man redovisar fakta är att gå för långt tycker jag.
Kan vi inte alla fall slå fast att det handlar om makt , makt som man inte vill ge upp .
Vad tycker ni grundfrågan då ? Rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära slöja en dag ? ( som jag tror att det var fråga om ).
Skulle ni ha burit kippa om ni hade velat visa solidaritet med de judiska männen ?
Det stämmer att många religioner praktiserar och uppmuntrar våld och förtryck mot kvinnor. Kristendomen i vårt eget land har sina historiska synder på temat, men där måste man väl ändå säga att vi tagit oss ur detta? Jag är ingen expert, har gått ur kyrkan så jag vet inte hur man i praktiken arbetar med frågorna. Men mitt intryck är att svenska kyrkan sedan länge arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor även om det säkerligen finns gamla utdöende stofiler till präster med gammalmodiga uppfattningar om könsroller och maktordning. Det är dock stor skillnad mot importerade religioner som islam där man tydligt och klart underordnar kvinnorna männen och uppmuntrar till "uppfostrande våld" mot kvinnor. Den maktordningen är en grundpelare inom islam och kommer aldrig att överges med mer än att koranen skrivs om...eller när helv-tet fryser till is, vilket som.
Om det är rätt eller fel att visa solidaritet genom att bära religösa symboler som står för kvinnoförtryck? Självklart tokfel att göra det. Kippans betydelse i judendomen går inte jämföra med slöjans betydelse i islam, den förstnämnda bärs som aktning inför Gud vid religösa tillfällen, den har inget att göra med förhållandet mellan man och kvinna. Slöjans betydelse i islam är att kvinnor ska lägga band på sin sinnlighet genom att täcka hår och barm för att vara anständiga eftersom de annars drar till sig muslimska mäns uppmärksamhet. Underförstått att samtliga muslimska män är potentiella våldtäktsmän som inte kan hantera sig själva om de ve o fasa ser en kvinnas hårlock eller en bit naken hud. På så sätt är slöjan en symbol för både förtryck av kvinnor och kränkning av män.
Om man vill visa solidaritet med våldsoffer, protestera då mot våldet i sig. Inte med hjälp av religösa symboler som manifesterar själva våldet.
Redigerat av Hasse_h: 21-08-2013, 21:40