CITAT (Motti @ 22-08-2013, 22:32)

Tycker vi i Sverige har kommit väldigt långt i att vara likvärdiga lika för lika jobb osv ,men det finns mer att jobba för för kvinnor .Men att acceptera att invandrar kvinnor ska gå i slöja i Sverige är för mig kvinnoförnedrande och jag ser ingen orsak till att vi som svenskar ska tycka att det är okej ,det är inget vi sysslar med här i Euorupa .Vi svenskar som flyttar utomlands får väl för det mesta ta seden dit vi kommer och det borde gälla alla i hela världen .Att acceptera slöja och burka mm här är ju som att förneka vår livstil och vårt öppna sätt att vara och leva ochatt vi helt plötsligt ska acceptera förtrycket i andra religoner i vårt eget land ?Jag trodde vi var för kvinnofrid och alla kvinnors rätt att få vara fria ?
Både muslimska, kristna, judiska och hinduiska kvinnor går traditionellt med täckt hår. Sker det av tvång tycker jag det är fel för jag anser att religionsfrihet ska gälla alla och det ska vara ett individuell val hur man klär sig. Sker det däremot av egen fri vilja har jag väldigt svårt att säga varken bu eller bä om saken.
När det gäller slöjuppropet så var det en reaktion mot att personer som går klädda i slöja (oavsett anledning) uppenbart provocerar vissa så mycket att de ger sig på dom fysiskt och misshandlar dom!? Det kan man aldrig skylla på kvinnan och säga att hon iklär sig en symbol för förtryck och därmed får skylla sig själv eller att man skulle göra henne en välgärning om man förbjöd hennes kläder.