CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 00:06)

Min syster bär slöja av fri vilja. ingen i vår släkt förordar det (etniska svenskar). ingen i hennes umgängeskrets tvingar henne, hennes religion tvingar henne inte utan säger att det är frivilligt att göra så.
Känner till ett tjugotal till som gör det frivilligt. Så, uppenbarligen finns dessa kvinnor :-)
Läs:
http://islam.se/kvinnosyn/slojan/och du skall finna att
CITAT
Att göra gällande att slöjan är påbjuden i Koranen är lika lite fundamentalism eller islamism som det är islamism att göra gällande till exempel att telefonkatalogens sista namn börjar på bostaven "Ö" då båda dessa saker klart och tydligt står i respektive bok för var och en att se. Att påstå motsatsen däremot är antingen en ren lögn, eller en utsaga om att man inte har läst på sitt ämne.
Om hon bekänner sig till islam så tvingas hon som en god troende följa koranens påbud. Att hon uppfattar det som frivilligt är en chimär. Punkt.
CITAT (Piccante @ 23-08-2013, 00:23)

Att respektera något är ju inte nödvändigtvis det samma som att uppmuntra det. Slöjbärandet är lika mycket kulturellt som religiöst och är det då inte lite förmätet av andra att ständigt uttolka åt andra varför de bär slöja?
Jag är inte för något slöjförbud, även om jag personligen anser att det är en kraftfull och påtvingad maktsymbol för kvinnors underkastelse. Alla människor har rätt att göra sina egna val i livet, fritt efter eget huvud eller påtvingat pga yttre omständigheter som kultur, religion etc. Däremot kan och ska det aldrig accepteras att vissa individer, organisationer eller samfund utövar påtryckningar mot andra individer eller mot samhället med religionen och dess symboler som förtecken för att tvinga fram eftergifter mot sin egen religions kulturella påbud. Att gapa högt i media om hatbrott när vi inte vet om det verkligen var det är ingen väg mot respekt. När naiva etniskt svenska politiker manifesterar med kvinnoförtryckande symboler på huvudet ska det inte ge nån respekt överhuvudtaget, skämmas är vad de bör göra.