CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 10:07)

Intressant att du gör koppling till Islam så fort slöja nämns :-) Precis som att slöja inte förekommer i andra religioner :-)
Jodå, jag vet mycket väl att slöja och andra huvudbeklädnader förekommer i andra religioner. De är dock inte lika högljudda i den offentliga debatten som i det nu gällande fallet med en muslimsk beslöjad kvinna. Och som sagt, folk får ha vad de vill på huvudet, har inte sagt nåt annat.
CITAT (Jubbe063 @ 23-08-2013, 10:07)

*-*-*-* Och angående slöjan är påbjuden i Koranen *-*-*-*
Nicab, Burka etc nämns inte med ett enda ord i Koranen. Koranen nämner att kvinnan inte bör ha håret utsläppt och täcka det inför Allah. Dvs bokstavstroget räcker det med en kanelbulle eller fläta till vardags och en hatt eller mössa i religiösa sammanhang. Vill du påstå annat, får du nog hänvisa till var i koranen dessa klädesplagg nämns, för jag känner inte till det. Ps. går bra med Haditerna med.Ds
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 10:21)

Då kan man ju undra hur det kommer sig att så många muslimer påstår att slöjbärande inte är ett påbud i koranen? Uppenbarligen finns det olika tolkningar av koranen i vissa stycken varav detta med slöja är ett. Författaren till texten i länken verkar vara fundamentalistiskt bokstavstroende och det är naturligtvis enklast att inte ifrågasätta hur en urgammal text ska tolkas.
...
Jag har inte för avsikt att gå i polemik angående detaljer i koranskrifter eller annat, därtill är jag inte tillräckligt insatt. Vi kan väl konstatera att ja, det finns olika tolkningar angående slöjans betydelse. En av dessa tolkningar, kanske mer extrem än andra, länkade jag till ovan och den är uppenbarligen riktad till en svenskspråkig läsekrets i religiontoleranta Sverige, inte till arabisktalande som kanske lever under sharialagar nånstans i mellanöstern.
Man får dra sina slutsatser som man vill, men det går uppenbarligen tolka slöjbärandet till ett påbud med stöd i koranen.
CITAT (*Stintan* @ 23-08-2013, 10:21)

...
Beklagligt att du går på en sådan tolkning.
Vi behöver ju inte ta detta till en personlig nivå, det går ju faktiskt alldeles utmärkt att diskutera ändå tycker jag. All respekt.