CITAT (Motti @ 23-08-2013, 23:00)

För mig personligen så är det inte bara en slöja det handlar om ,oftast så följer könsstympning i slöjans spår och det är något som jag inte vill vara med om att uppmuntra ,så det handlar inte bara om ett tygstycke utan så mycket mer .Blir förvånad över att svenska kvinnor stöder slöja burka mm utan att tänka på vad som ligger bakom !Undrar just vad Fredricka Bremer hade tyckt ?
Könsstympning följer slöjans spår ?allvar ?
Stympning sker till störst del i Afrika AV alla religioner/folkgrupper även afrikaner med naturreligioner och är nog till stor del kulturellt och inget som sägs i Islam att det ska ske.
Slöja och andra täckande ska vara ett fritt val och inget påtvingat. Känner/vet flera muslimska kvinnor som INTE bär slöja och dom som bär slöja för dom själva vill/kulturellt (äldre mer traditionellt medan yngre både har smink och moderna kläder tillsammans med traditionell slöja). Här där jag bor är det enbart somalier som har strikta slöjregler och där skulle jag tror det mer eller mindre är påtvingat, medan andra folkgrupper (araber, indoneser) inte är lika påtvingat. Tycker mycket är fint i Islam,, fast jag inte är muslim! salam alaykum Motti
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 23-08-2013, 22:36