CITAT (mamamaggan @ 23-08-2013, 23:37)

Ingen bär slöja av egen fri vilja. Idén kommer någonstans ifrån och inte från en kvinna som tyckte att det var en snygg modedetalj.
Slöjan bärs av en orsak.
Av samma orsak som vi bär kläder ute i samhället , kulturen/religionen elle vad ni nu vill kalla det kräver det.
Av samma orsak som det inte är " fint " att vara överviktig i de allra flesta samhällen.
Vi är alla påverkade av olika saker och tar till oss " hur man ska vara " för att bli accepterade av vår närmaste omgivning t ex familjen , släkten m fl.
Sedan är slöjan något ytterligare , den är en symbol för något . En symbol som visar vilken religion man tillhör och hur rättrogen man är.
Upprepar med en dåres envishet , jag kommer aldrig att acceptera en religion som kränker de mänskliga rättigheterna !
Precis som jag inte accepterar andra saker / personer som kränker de mänskliga rättigheterna.
Gör ni skillnad på om en religion kränker de mänskliga rättigheterna , så får det var tycker ni , eller om en person gör det ?
Givetvis bärs allt av en orsak precis som du skriver. Ditt exempel att vi bär kläder. Där är ju en stark kulturell press på oss alla att bära kläder i alla vardagliga situationer då nakenhet av tradition är något fult och syndfullt i det västerländska samhället. Innebär det att vi kränks i vår vardag när vi inte får vara nakna om vi vill???
Det har skrivits mycket om "Hijabuppropet" i media senaste dagarna och vissa anser att man gör sig till nyttig idiot om man stödjer det, andra att man åskådliggör den muslimska kvinnan.
Läser man på nätet så finns det ett mycket utbrett hat mot muslimer i samhället, vissa går till och med så långt att de tycker att man får skylla sig själv om man går i slöja eller att det är en större provokation att offentligt uttrycka att man är muslim än att slå någon på käften!
Många ropar på förbud istället och tycker att ingen skulle bli misshandlad för sin religion om man förbjöd slöjor. Samtidigt skulle det inskränka religionsfriheten. 2003 tror jag det var så var det en niqab-debatt i Göteborg då 2 somaliska tjejer på gymnasiet plötsligt började gå i niqab. De menade att det var ett frivilligt val de gjorde för att de hade börjat intressera sig mer för sin religion. Sen tror jag att det inte är oproblematiskt för en person att gå i niqab/ burka då det verkligen försvårar att vara social med personen och det kan ge felaktiga signaler i en arbetssituation tex.
Men jag kan inte hålla med förbudsivrare i alla lägen. Jag är absolut mot religiöst tvång när det gäller könsstympning, klädsel, barnäktenskap/ uppgjorda äktenskap mm. Men av de muslimer jag känner så har majoriteten av kvinnor inte slöja i någon form, en kvinna uppvuxen i sekulär miljö i ett land i Mellanöstern började bära slöja i Sverige efter att ha drabbats av "identitetskris" och känt sig rotlös och började känna att hon levde mellan två kulturer utan att ha någon plats i någon av dom och då var det av kulturella skäl för att knyta an till något hon kände igen som hon började klä sig mer traditionellt. På universitetet hade jag en ortodox judinna som kurskamrat på en kurs som gick i fotsid klänning och heltäckande blus och slöja över håret, vet inte hur frivilligt detta var men hon fick iaf studera och röra sig fritt i samhället och prata med vem hon ville. Likaså en kollega till med rötter i Asien har slöja på jobbet som döljer hela hennes hår men inte ansikte. Hon säger att hon klär sig restriktivt ute och har slöja för att hon känner det är klädsamt att inte vara för lättklädd men tar alltid av den hemma. Hon har både arbetat, studerat och idrottat i lagidrott så hon är inget "offer" utan en väldigt självständig ung kvinna.
Problemet med dom som tvingas till att bära slöja är att det förtrycket förmodligen inte upphör för att man förbjuder dom att bära slöja offentligt utan då kommer de istället inte få lämna hemmet alls längre om de är så strikta i familjen hemma. Jag tror inte förbud är bästa vägen att bryta ett utanförskap och religiöst förtryck utan tvärt om så behöver man så mycket kontakt som möjligt med samhället.