CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 30-07-2013, 07:01)

Innan du blir allt för ledsen: Titta på ekarna runt omkring i området. Har de samma problem kanske? Jag har stora ekar på min naturtomt och några av dem håller på att dö eller har redan gjort det. Grenar dör en efter en, så småningom har hela trädet dött. Jag har bott här i tio år och inte gjort något med träden, vad som hänt innan min tid här vet jag inte - men det är naturtomt i skogsområde, så ingen har grävt eller fyllt upp något här.
Jag hade en arborist här för att ta ned några av de döda träden och han menade att ekarna hade vuxit tillsammans under lång tid, men nu hade några blivit större och därmed tagit för mycket utrymme för de andra. De dog för att de helt enkelt inte "fick plats". Jag vet inte om det är hela sanningen eftersom en riktigt stor ek stod ensam på tomten men ändå dog. Kanske är det någon sjukdom eller bara naturens gång.
Vad jag menar är att ditt träd kanske mår dåligt för att det är andra problem än att du fyllt upp runt trädet. Titta på andra ekar i närheten och se hur de ser ut.
Finns tyvärr en eksjuka som angriper ekar och börjar med att skott och grenar dör.