CITAT (Motti @ 04-09-2013, 21:40)

Har inte något emot President Obama alls men man blir chockad när man läser vad allt bakom kulisserna kostar både det Amerikanska folket och vad det kostar Sverige att han kommer hit ,arsenalen med bilar flygplan folk Helikoptrar kockar Secret Servis ja hela baletten !man baxnar av antalet ,jag trodde inte det var sant när jag hörde 33 flygplan från USA bara för Obama ,verkar helt jäkla overkligt i mina öron .Plus att de drar med sig svarta lådan med den öderstigna svarta knappen för kärnvapenkrig !

För mig låter det som Rymdemperiet !
Men snälla nån , vilken värld lever du i ?!
Har du inte förstått redan tidigare vad som krävs för att skydda en statsman ?! Hur mycket folk tror du inte det går åt att skydda någon som Obama bara hemma i Vita Hùset ?!
Hur mycket folk tror du att det går åt för att skydda våra svenska ministrar ?
När någon ska förflyttas så blir ju allting så mycket större , det är så mycket okänt därute som måste kontrolleras , man måste ha så många fler livvakter , man måste förvissa sig om att absolut ingenting får gå fel ( Obama får inte ens bli lite dålig i magen av någon olämpligt för då kan det tolkas som att någon kanske försöker förgifta honom ) osv osv.
När kungen var på ett internationellt scoutmöte i Skåne för ett par år sedan stoppade våran äldste son hans bil , den hade inget tillstånd synligt . Genast dök det upp två bilar med livvakter , några rusade ut och kollade att det inte var någon sorts fälla mm mm.
Ingen minister , statsman eller kunglighet gör något utan att ha bevakning runt sig . Bara för att vi inte ser dem på bilderna så är det inte så att de inte finns där hela tiden och det är inte en eller två utan flera och man har planerat allting minutiöst långt långt i förväg när de ska förflytta sig t ex till ett annat land .
Det är det som gör att man kan tycka synd om t ex kungligheter som i stort sett aldrig kan göra något spontant som du och jag kan. De måste hela tiden ha skyddande personer runt sig och så dessutom tillkommer medias bevakning.