Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Medlem i svenska kyrkan?
          Klint
          Inlägg 15-09-2013, 09:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Läste i en tråd om kyrkovalet att en del inte är medlemmart i svenska kyrkan.
          Jag är inte medlem gick ur för några år sen.Varför gick jag ur? Ja jag tror inte på gud,och hade fått rådet av en som tittade lite på min ekonomi med anledning av pensionförsäkringar. Min då ganska nyblivna sambo var heller inte medlem och jag tänkte väl som så om jag nu inte är religös varför ska jag betala flera hundra till kyrkan,de har ju en massa skog så det går ingen nöd på dem.
          Men jag funderar på det där ibland.Jag har mist flera nästående och alla har haft kyrklig begravning,jag tycker det är oerhört jobbigt med döden,har svårt för att säja -Det är livets gång. Men det är ju så fint i kyrkan,min begravning kanske inte blir fin så tänker jag ibland.
          En annan tanke som jag har är att även om jag inte är troende så är tron i svenska kyrkan den som ligger mej närmast,jag menar om man går ur för att man vill tillhöra nån annan religion är det en annan sak. Jag är intresserad av hembygden och kyrkan är en viktig del i den tycker jag.Jag vill ju inte vara bidragande till att kyrkan försvinner varken som byggnad eller andra sociala uppgifter den har.
          Så jag är inte med i kyrkan men funderar på frågan då och då.

Det vore intressant att höra om ni är med eller inte och hur ni resonerat.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Klint
          Inlägg 15-09-2013, 11:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Det är intressant att läsa om hur ni resonerar. Eva visst är begravningen för de anhöriga som är kvar,det är just därför jag vill ha min begravning fin och ljus.Jag har aldrig varoit på en borgelig begravning,kanske därför jag funderar på det.

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-09-2013, 10:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Klint @ 15-09-2013, 12:21) *
          Det är intressant att läsa om hur ni resonerar. Eva visst är begravningen för de anhöriga som är kvar,det är just därför jag vill ha min begravning fin och ljus.Jag har aldrig varoit på en borgelig begravning,kanske därför jag funderar på det.

Jag har varit på en borgerlig begravning och tyckte den var lika fin som en kyrklig. Den hölls visserligen i kyrkans församlingshem det var en liten ort så det fanns nog inte så mycket alternativa lokaler. Det var min mormors begravning och hon hade bestämt vilken musik hon ville det skulle spelas ex. Lisa Nilsson. Det var begravningsentreprenören som höll i begravningen som var väldigt personlig för begravningsentreprenören var ju uppväxt på orten och mindes min mormor som var bibliotekarie och hon kände ju min mamma så hon berättade ju även minnen om när hon gick och lånade böcker som barn.

Är medlem i svenska kyrkan själv, lite lagom troende som de flesta svenskar men har en särbo som är troende så jag går nog till kyrkan oftare än andra åtminstone ett par gånger i månaden vi brukar sänka medelåldern rejält när vi går dit. Ironiskt nog är min särbo inte medlem i kyrkan just nu han fick så mycket utgifter i och med flytt mm. att han gick ur för att spara pengar ett tag men planerar att gå med igen.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Inlägg i den här tråden
          Klint   Medlem i svenska kyrkan?   15-09-2013, 09:28
          Huggorm   Staten hjälper ju till en del och renoverar kyrkob...   15-09-2013, 09:39
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Min sambo är fortfarande medlem i svenska kyrkan o...   15-09-2013, 09:46
          gunsta   Jag är inte medlem i Svenska kyrkan - gick ur för ...   15-09-2013, 10:18
          Eva i Skåne   Jag och min man gick ut för en del år sedan efters...   15-09-2013, 10:38
          Aqvakul   Jag gick ur i början på 70-talet, i oppositionmot ...   15-09-2013, 10:54
          mamamaggan   Är inte medlem i kyrkan . Har varit på två borgl...   15-09-2013, 11:16
          Piccante   Jag gick ur kyrkan för många år sedan. Har aldrig ...   15-09-2013, 11:32
          Monarda   Jag funderar faktiskt på att gå ur. Ju äldre man b...   15-09-2013, 11:55
          mamamaggan   Va fint Monarada . Förstår precis det där med att...   15-09-2013, 12:13
          caprifol   Jag har varit på ett par borgerliga begravningar o...   15-09-2013, 12:27
          Klint   Tack för att ni delar med er,det betyder mycket at...   15-09-2013, 12:50
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Jag har varit på en hel del begravningar men aldri...   15-09-2013, 13:54
          Klint   Nej så är det för mej också,har varit på som jag t...   15-09-2013, 13:59
          theseraphim   Själv gick jag ur så fort jag kunde då jag varen t...   15-09-2013, 20:10
          malcolm   Jag gick ur kyrkan för ett par år sedan och det va...   16-09-2013, 14:00
          Klint   Jag bor också på en liten ort. Känner 2 präster så...   16-09-2013, 14:46
          Natur liv   Det är klart att det finns anledning att fundera p...   16-09-2013, 19:08

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 04:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon