jo,jag är för alla skattesänkningar som ger vanligt folk mer i plånboken. likaså som fklera skrivit är det inte brist på pengar i vård och omsorg som saknas även om alla tror det. det är ofta ett alldeles felaktigt utnyttjande av pengarna som är problemet,fel organisation,alldeles för många chefsnivåer m.m. avsaknad av samarbete mellan organisationer/avdelningar med dubbelbemmaning som följd. hela strukturen med landsting som kostar miljarder i onödan.här finns mycket att göra men de flesta landstingspolitiker vill inte göra något då de lever gott på den nuvarande ordningen. sedan hänger jag upp mig på de som tror att ett skatteavdrag "kostar". det gör det INTE. statskassan ger inte ut några pengar på ett jobbskatteavdrag eller ROT/RUT-avdrag. man tar IN mindre från individen och det är en annan sak.statskassans inkomster har ständigt ökat trots dessa skattesänkningar och det beror ju på att dessa pengar jobbar ute i samhället istället och genererar jobb som ger kommun o stat inkomster,moms m.m. det är detta som vänstersidan hela tiden vägrar se,skygglappar på om verkligheten inte stämmer med ideologin. sedan kan man givetvis diskutera varför t.ex pensioner överhuvudtaget skall beskattas,nog hade det varit bättre utan nuvarande rundgång i statskassan? avseende sjukvård så är det ladstingen som ansvarar för den biten och inte staten. man tar faktiskt in egen skatt för ändamålet. att många vill att staten skall skjuta till pengar hela tiden undergräver ju det systemet. klarar inte landstingen uppgifterna med egna medel bör verksamheten organiseras om. likaså skolverksamheten där krav hela tiden kommer på statliga pengar,krav som i många fall uppfyllts. men då kommunerna i många fall inte lyckas med sin verksamhet är det kanske bättre att finansieringen återgår helt till staten,många fördelar med detta hade uppnåtts.ulf
|