CITAT (Motti @ 23-09-2013, 22:58)

All Gåslever kommer inte från tvångsmatade Gåsar ! ni måste lära er skillnaden innan ni kritiserar folk som äter den .Den Gåslevern vi äter här kommer från Ungern och kommer absolut inte från tvångsmatad Gås .Sedan är det skillnad på Gåslever och Gåsleverpastej ! samma med Anklever och Ankleverpastej ! Gåslever äter man hel liksom Anklever ,pastej är prossesad och innerhåller en hel del fet kryddor mm .
En del av er här är som fåraherden som skrek Vargen kommer ! den dagen vargen kom så brydde sig ingen om hans skrik !
Viss är det skillnad på gåslever och gåsleverpastej. o det var gåsleverpastej du skrev i förra tråden :-)
Bra om du väljer produkt som ej kommer från tvångsmatade djur.
Men FYI kritiserade jag inte dig personligen, utan företeelsen som sådan.
Vet man inte till 110% att delikatessen är etiskt framtagen ska man undvika den. En paralell var ju nyligen att många klädkedjor lovprisade sig själva för sina fina dunjackor och att dessa gjorts i värsta gulligull stil. Men sen avslöjades det att dunet inte alls plockades från döda djur utan slets av fåglarna medan de levde..... En visd tonfisktillverkare lovordade sitt etiska tillverkning, men avslöjades senare att produkten kom till genom olagligt användande av ej delfinsäkra garn.
Listan kan göras lång med produkter som producenterna garanrerar etiskt tillverkning, men där sanningen är nåt helt annat.
Men ät gärna den Ungerska produkten, jag skulle inte göra det eftersom jag tror att risken är allt för stor för att sanningen är en helt annan är producentens lovord :-)