Burkmat (blötfoder) är miljontals mil ifrån fått kött som man utfodrar vargarna med i inhägnader...
Min vovsing har fått råfoder nu i en månad och mår prima ballerina. Hon har gått ner närmare ett kilo, har mycket mer ork och är allmänt piggare. Pälsen är mjuk och fin och blicken pigg. Hon mådde inte skit på torrfoder heller, men mår bättre nu, när jag nu kan jämföra. Kan bero på viktnedgången också att hon är piggare.
En grej hände dock. Hon fick två kycklingvingar vid samma giva i förrgår. Igår morse när jag kom hem från jobbet kom hon inte fram till dörren för att gå ut, utan låg kvar i sängen hos husse. Jag fick truga ut henne för en kiss. Sen orkade hon inte hoppa upp i sängen utan såg lidande på mig. När jag lyfte upp henne märkte jag att hon var het som en kamin. Sen låg hon och feberfrossade bredvid mig. Någon timme senare när husse vaknade låg hon och tokflåsade i värmeslag. Hon orkade inte gå för egen maskin så husse bar henne till vattenskålen. Hon drack massor och sen la han henne framför fläkten för att svalkas ner. Han övervägde att väcka mig och ta hunden till veterinär men bestämde sig för att avvakta. När jag vaknade framåt lunchtid var hunden som vanligt igen. Hon åt och drack och gjorde sina behov och orkade med en långpromenad också, var alltså som hon brukar. Min teori är att två kycklingvingar blev lite för tufft för hennes ännu så länge ovana mage att smälta så hon fick feberfrossa därför. Ska bli spännande att se om detta händer fler gånger. Ska däremot inte ge så mycket ben på en gång på ett bra tag.
Redigerat av Anma: 24-09-2013, 08:55
|