Tror att du kan vara väldigt säker på att det i alla fall inte är kanadensiska sorter som Plantagen saluför för dom finns ännu inte i Sverige om inte jag har missat något riktigt stort!
Jag har försökt få över dom sorter (Borealis, Thundra, Indogo Gem och nu senast Aurora) som Bob Bors, University of Saskatchewan, tagit fram för produktion i Kanada och som nu även finns tillgängliga för export till USA och Europa (licens blev klart 2012).
Tyvärr var det enda alternativet (senast jag kollade runt på webben i somras) att beställa lägsta beställningsbara antal plantor som är 250 st hos webbaserade 'Haskap plants' och det hade jag inte råd med. I mitt sista försök i våras, då ifrån USA, stötte i på patrull i ett tidigt skede pga att sundhetscertifikatet från ursprungsland (Kanada) inte var giltigt för EU-land utan bara för USA. Om sundhetscertifikatet hade varit gitigt så hade det ändå inte varit genomförbart då det största problemet egentligen är att plantorna måste hållas i vilande tillstånd under en veckas frakt vilket är mycket svårt om inte omöjligt. Om blåbärstryet spirar vid ankomst till Sverige kommer växtinspektionen som måste godkänna växternas tillstånd och sundhetscertifikat att stoppa sändningen.
Jag är väldigt intresserad av vad som stod om Haskap i Natur och trädgård och vem som skrev artikeln?
/Johanna
Redigerat av johanna_zon3: 25-09-2013, 09:26
|