Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Glas/Plast - storlek?
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 03-03-2003, 09:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Var nere hos Willab i helgen och fick se mycket intressanta valmöjligheter. Själv vill vi ha glas för utseendets skull och har fått veta att 4 mm glas i kombination med bubbelplast skall ge ett K-värde som är bättre en enbart 10 mm polykarbonatplast. Tyvärr har ju Willab 3 mm i sina Julianamodeller och min ena fråga är:

- Hur mycket skiljer sig K-värdet mellan 3 och 4 mm tjocklek?

Andra frågan är:

- Hur lång odlingssäsong kan vi räkna med om vi väljer 4 mm glas med bubbelplast på vår/höst utan tilläggsuppvärmning? (Förutsättning: murad grund som skall vara isolerad och med ca 30-40 cm höjd).

Tacksam för svar

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Magnus
          Inlägg 04-03-2003, 00:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 624

Om jag skulle välja växthus från Willab så är det Euro-Serre som gäller.
          Det finns några stora fördelar gentemot Juliana nämligen:

1: Sidohöjden (se mitt inlägg i den tidigare tråden)

2: Hela glasrutor utan skarver. Glasskarvarna blir ofta fulla med alger som är svåra att göra rent utan att plocka ner glasen.

3: Fastsättningen av glasen sker med gummilister runt alla sidor på glasen vilket ger ett väldigt tätt växthus vilket är bra vid uppvärmning.

4: Glas har fördelen att inte åldras samt att det är trevligt att se både in och ut i växthuset.

5: 4mm glas ger tyngre takluckor som inte blåser sönder lika lätt som dom i Julianahusen. Detta har jag egen erfarenhet av då grannens (4 meter från mitt) blåste sönder medan mitt var helt oskadat efter åskväder med stormbyar och hagel.

Slutsatsen av detta är att jag skulle ge rådet att välja ett större/högre växthus med 4mm glas före isolerplast samt vänta med tillbehören tills kassan tillåter.
          Vilket växthus man än väljer så kommer det att väldigt fort bli för litet vilket jag har erfarenhet av.

MVH Magnus i E-tuna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 20:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon