CITAT (Anma @ 02-10-2013, 09:30)

Det fons två risker med märgben.
Det första är att benet är, som jag redan sagt, så hårt att det kan skada tänderna. Beror självklart på om man har en hund som biter hårdare än dens tänder tål. Detta visste jag heller inte om förrän nyligen och jag har haft hundar i större delen av mitt liv.
Det andra är att benet, om det är för kort, kan hamna bakom huggtänderna och fastna som en ring runt underkäken. Såg foto på det på facebook häromveckan. En rottweiler som hade ett märgben fast runt käken. I det fallet hade de spräckt benet med dett stort avbitartång.
Har väl haft tur då med mina hundar som alla alltid fått råa märgben att inga tänder skadats. Att det kan fastna om underkäken har jag däremot hört kan hända på hundar som har smal nos. Det måste ha varit ett mastodontben om det var en rottweiler som råkade ut för det men det låter läskigt. Brukar alltid kolla så benen är tillräckligt stora för att det ska kunna hända. Tyvärr brukar märgbenen man hittar i köttdisken ofta vara väldigt korta så jag har faktiskt sagt till om längre ben några gånger.