Håller med dig i din analys Piccante !och om du läst på lite så drog jag inte alla blandraser över en kam .Men som lekman och utan kunskap om genealogi så är det inte lämpligt att korsa alla hundar rätt över utan att se till deras uppgifter som hund .Att kors en vakthund med en vallhund är ju ren idioti enligt t mitt sätt att se det ,som veterinären sa det kan snäppa i huvudet på den hunde då han inte vet om han ska vackta eller valla .Att avla fram hundar på måfå är inte vettigt !man måste ha en viss kunskap om genetik om blandras nu ska leda till något vettigt. Inte ska vi avla fram billiga hundar till dom som inte ska äga hund eller inte ha råd att ha en ?Har träffat många goa blandrashundar i mitt 60-åriga liv men dom var inte planerade ,i dag planderas det medvetet för att tjäna pengar på dom och de säljs till människor som inte har en aning om vad det vill säga att äga och ta hand om en hund.Att skaffa hund är mer eller mindre en livsuppgift man ska ha annsvaret för dom i 7-15 år .Inget man ska ta lätt på¨!Inget man skaffa för att det verkar kul just nu eller för att ens barn vill ha !därav alla hundar som står i hundstallarna i dag ,det var kul en stund .
|