Ett mycket dåligt svampår, mitt sämsta. Vi plockade *lite* kantarell i juli. Så kom torkan, i stort sett inte en droppe regn. I mitten på september en del smörsopp, *lite* kantarell. Och så har en begränsad mängd trattisar pluppat upp. Svart- och rödgul-trumpet lyser med sin frånvaro. Mycket begränsat med sopp (exkl. smörsopp) denna säsong, har sett någon björksopp, ett par-tre angripna KJ.
Förra året var det gigantiska gula året, mängder med kantarell. Till slut orkade vi inte böja oss, vi gick förbi. Och ofantliga mängder med trumpeter, trattisar (här plockar vi bara till dagsbehov, vi har mängder torkad). Men det var inget sopp-år.
Håller med föregående skribent, passa på att torka (sopp, trattisar och trumpeter) när det är ett bra svampår. Rätt torkad håller de sig i princip hur länge som helst (vi har så vi klarar oss livet ut vad gäller tratt och trumpet; rätt länge vad gäller KJ och sandsopp). Kantarell är ju lite kinkigare, håller sig ett år i frysen (man kan ju fuska). I alla fall, kantarell har jag tagit för givet, fram till nu.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|