Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Allvarliga älgproblem!
          Hasse_h
          Inlägg 10-10-2013, 14:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Nu är det full fart på älgarna hemmavid. Igår när vi satt vid TV:n vid 21:30-tiden så tyckte jag att det var nåt mörkt som skuggade till ytterbelysningen ett ögonblick. Gick fram till fönstret och kisade ut, men såg inget speciellt. Hämtade ficklampan och lyste ut och ser då tre (3) älgar stå och mumsa på vårt James Grieve-träd!! En ko med två kalvar. Vad f-n! Inte blev de rädda av ficklampan när jag lyste genom fönstret heller. Gick ut genom ytterdörren och lyste på dem, då sprang de iväg.

Och i morse var det också spännande minst sagt, det började med att den stora feta älgmamman stod framför hammocken och glodde på mig när jag öppnade ytterdörren, sprang hon iväg då? Nej, hon klev bara in i buskaget och stod sen där och lockade på kalvarna som antagligen sprang åt andra hållet. När jag en halvtimme senare satte mig i bilen hann jag inte rulla mer än 10 meter på vägen förrän den stora feta älgtjuren kommer rusande med huvudet sänkt rakt mot mig på vägen! Jag hann tänka, f-n nu springer den j-veln rakt över mig, ska jag lägga i backen och gasa? Innan jag hade tagit det beslutet så var han precis framför motorhuven, då väjer han åt höger och passerar på min sida och snuddar backspegeln. Shit!! Puls på 180. Lägger i backen och kör efter, då har han sprungit in på vår tomt och står under äppelträden (var annars), börjar sedan gå mot husets baksida. Ringer in till dottern och säger till henne att kolla ut genom fönstret... haha. Den var precis utanför hennes rum. Hon ringer tillbaka efter några minuter, då är det älg family reunion på ängen utanför huset med kalvar och föräldrar.

Och vid lunchtid idag kom hustrun hem för lunchpaus och möts av tjuren som ligger under äppelträdet och mumsar. När hon försöker gå in i huset blänger han på henne och frustar och dreglar och visar tecken på att vilja försvara "sitt" revir. Så hon fick vackert gå tillbaka till bilen och blev alltså inte insläppt i huset.

Samtal till polisen ger ingenting, de tar inte sådana ärenden, de råder bara att städa undan äpplena och klä in träden i nät(!). Håller på att försöka jaga rätt på kommunens skyddsjägare för att se om det går få hjälp där, väntar nu på att han ska ringa mig.

Under tiden kom barnen hem från skolan på eftermiddagen, ingen älg i vår trädgård just då, men de står 3 stycken på grannens bergiga tomt och bara väntar på att komma in till våra träd igen. Ingen rädsla för människor där inte.

Vad ska man göra??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Hasse_h
          Inlägg 11-10-2013, 13:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Har pratat med kommunens jaktansvarig som har lovat prata med den som har jakträtten där vi bor. De har tydligen fått fler samtal om en ilsken älgtjur i närheten av där vi bor, oklart om det är samma, men inte omöjligt. Jakten börjar på måndag och han skulle försöka se till att de lägger mer tid på området där vi bor. Han tyckte själv att det inte lät bra att vi har fyra älgar som springer runt på och kring tomten och är arga på oss. Vi får väl se vad som händer. Vi fick rådet att plocka upp all fallfrukt och ha respekt för dem, inte närma oss dem eller på något sätt provocera dem. Jodå, jag hade allt tänkt rensa upp all fallfrukt, men igår kväll var det helt rensat på allt sånt. Älgarna hade fixat det själva och i detta arbete sparkat sönder gräsmattan kring äppelträden och knäckt grenar på ett av träden. F-rbannade trädvandaler! Och att inte närma oss dem är svårt att undvika då vi måste passera äppelträden med cyklar eller på väg till bilarna och fram till vägen.

Har skrämt iväg älgtjuren tidigare i somras när jag rusade mot den med röjsågen på fullvarv... men det gör jag inte en gång till, ramlar jag med den i mörkret vet jag inte vad som händer. En äppelstinn revirhävdande tjur kan säkert bli ännu mer uppretad av det. Och skulle kon med kalvarna vara i närheten så blir det nog jobbigt...

Jaja, problemet är väl övergående. Får föra oväsen och ha uppsikt tills dess.

Redigerat av Hasse_h: 11-10-2013, 13:11

Citera
          Monaxe
          Inlägg 11-10-2013, 13:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Hasse_h @ 11-10-2013, 14:07) *
          Har pratat med kommunens jaktansvarig som har lovat prata med den som har jakträtten där vi bor. De har tydligen fått fler samtal om en ilsken älgtjur i närheten av där vi bor, oklart om det är samma, men inte omöjligt. Jakten börjar på måndag och han skulle försöka se till att de lägger mer tid på området där vi bor. Han tyckte själv att det inte lät bra att vi har fyra älgar som springer runt på och kring tomten och är arga på oss. Vi får väl se vad som händer. Vi fick rådet att plocka upp all fallfrukt och ha respekt för dem, inte närma oss dem eller på något sätt provocera dem. Jodå, jag hade allt tänkt rensa upp all fallfrukt, men igår kväll var det helt rensat på allt sånt. Älgarna hade fixat det själva och i detta arbete sparkat sönder gräsmattan kring äppelträden och knäckt grenar på ett av träden. F-rbannade trädvandaler! Och att inte närma oss dem är svårt att undvika då vi måste passera äppelträden med cyklar eller på väg till bilarna och fram till vägen.

Jaja, problemet är väl övergående. Får föra oväsen och ha uppsikt tills dess.

Tråkigt är det i alla händelser, man vill ju inte få trädgården förstörd eller att någon, ett barn tex blir sparkat.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera

Inlägg i den här tråden
          Hasse_h   Allvarliga älgproblem!   10-10-2013, 14:45
          Gossen Ruda   Rensa trädet och marken under från frukt. Det påst...   10-10-2013, 16:35
          gunsta   Min granne på landet har haft liknande problem - h...   10-10-2013, 17:30
          addo   Jag skulle letat rätt på någon som säljer fyrverke...   11-10-2013, 10:04
          Monaxe   Obehagligt! Verkligen. De där djuren är fantas...   11-10-2013, 11:03
          Hasse_h   Tråkigt är det i alla händelser, man vill ju inte ...   11-10-2013, 13:20
          gnon49   Visst har man haft älg på tomten. Vackra djur att ...   11-10-2013, 13:48
          Gossen Ruda   Jag har googlat lite på berusade älgar och så är d...   14-10-2013, 10:47
          kerstinbern   Jag har googlat lite på berusade älgar och så är d...   14-10-2013, 16:44
          Gossen Ruda   Jag har ju mycket svårt att tro att det skulle kun...   14-10-2013, 17:27
          Hasse_h   Ja så är det nog. Älgarna har inte visat sig nåt...   14-10-2013, 12:19
          silos   Hur många älgar få man skjuta under jakt säsongen ...   14-10-2013, 12:22
          Hasse_h   Det är länsstyrelsen som beslutar om hur många älg...   14-10-2013, 12:30
          kerstinbern   Det är länsstyrelsen som beslutar om hur många älg...   14-10-2013, 16:39
          Motti   Min mans jaktlag jagar på 7000 hkt de får skjuta ...   26-10-2013, 00:22
          Trampendal   Min mans jaktlag jagar på 7000 hkt de får skjuta ...   26-10-2013, 01:37
          Monaxe   Då vet du Hasse h! Det är inte älgen som du ha...   26-10-2013, 04:07
          *Stintan*   Då vet du Hasse h! Det är inte älgen som du ha...   26-10-2013, 06:45
          evelina   Då vet du Hasse h! Det är inte älgen som du ha...   26-10-2013, 08:05
          gnon49   Min mans jaktlag jagar på 7000 hkt de får skjuta ...   26-10-2013, 14:01
          Zixten   Själv ser jag till att flytta på problemet, samlar...   26-10-2013, 08:07
          kerstinbern   Själv ser jag till att flytta på problemet, samlar...   26-10-2013, 09:08
          Gossen Ruda   Själv ser jag till att flytta på problemet, samlar...   26-10-2013, 09:58
          Motti   Vad jag ville påpeka är att vildsvin här i södra s...   07-11-2013, 23:57
          kerstinbern   Vad jag ville påpeka är att vildsvin här i södra s...   08-11-2013, 03:18
          Gossen Ruda   Nej, men vi ser ju att de som har erfarenhet av ja...   08-11-2013, 09:12
          Monaxe   Vad jag ville påpeka är att vildsvin här i södra s...   08-11-2013, 09:13

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 04:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon