CITAT (*Stintan* @ 19-10-2013, 09:04)

Måste man ha 12 månader på sig för att märka om någon inte sköter sitt jobb? Provanställning innebär väl inte att man är garanterad att få ha kvar provanställningen om man missköter sig under tiden. Kan inte provanställningar avbrytas i såna fall? Jag ser förslaget enbart som en ännu större möjlighet för arbetsgivare att slippa fastanställa personal. Självklart blir det svårare för yngre att få ett fast jobb dvs etablera sig på arbetsmarknaden om man tvingas ta den ena provanställningen efter den andra.
6 månader är för lite av egen mening då dels är vi snälla och tänker att de jan behöva några månader för att komma in, sen behöver de några månade för att jobba in sig. Skulle nog säga att ett år behövs för att hitta "rätt". Sen så har jag märkt av att de som provjobbar mer får lättare jobb överlag då de får erfarenhet. Idag blir ingen "fast anställd" efter så kort tid utan oftast är man tillsvidare anställd. Sen kan jag tycka att företag lättare ska få avskeda dåliga anställda plus att ingångslönen för unga ska vara lägre än erfarna jobbare.
Inte för att jag är ren M eller S men då jag kommer ihåg hur ogästvänligt det var för mindre företag under S förra styre bävar inför en ny vända med S, jag stöttar en del av deras grejer men att tro att höjda skatter botar arbetslöshet osv är ju nonsens, de ska väl börja gömma dem i statistiken igen som när man själv var arbetslös. Gick arbetslös i över ett år men då jag fick praktik så var jag inte "öppet" arbetslös och då syntes man inte i statistiken. Samma sak när jag gick på kurs tre dagar i veckan under en tio-veckors period.