CITAT (kerstin z5-6 @ 22-10-2013, 22:15)

Förstår nog inte vad du menar , det har rapporterat en medicinsk rapport och journalistik är just det att fånga läsaren öga .. självklart är det en aning överdrivet. Det vet ju alla som läser tidningar .
Eller tror du ordagrant på det som står i tidningen ?
Att detta har med vin industrin har jag lite svårt att tänka mej även om de kommer att ta fördel av det.
nej,jag tror inte ordagrant på vad som står i tidningen,jag är medveten om att många journalister tyvärr inte lämnar objektiva fakta utan gärna låter sina egna synpunkter lysa igenom.
även här var det bättre förr.
men för att återgå till rapporten så nämns inte rödvin i den utan druvor (ihop med en massa andra frukter)
forskarna har överhuvudtaget inte undersökt rödvin utan det protein som finns i vissa frukter.
därför blir jag intresserad av just den journalistiska kopplingen till rödvin.
har det forskats just om rödvinets fördelar framför de andra frukterna? hur påverkar alkohol alzheimer?
att alkohol dödar hjärnceller är ju allom bekant men det försämrar väl bara hjärnförmågan?
och hur mycket av detta protein behövs för att påverka sjukdomsförloppet? hur mycket rödvin måste man dricka?detta har inte den aktuella forskningen överhuvudtaget sagt något om.
tror inte forskningen i första hand inriktar sig på vinodling utan tror mer på att man tar fram en medicin baserad på detta protein i första hand,detta för att kunna dosera exakt.
så i min värld är detta en uppblåst tidningsanka vars uppgift inte är att sprida fakta utan just att fånga läsarens blick.
att man därmed också ev. skapar ännu ett allmänt faktafel ( en myt) bryr man sig tydligen inte om.
skäms man inte som journalist ? ulf