CITAT (Bee @ 01-11-2013, 18:53)

En sak jag kom att tänka på var att jag på Kennelklubbens hemsida (av alla ställen!) såg en uppmaning för pensionärer att skaffa hund. Det är säkert bra ur många synpunkter men tänk att en liten eller medelstor hund bli 15 år. Om man skaffar hunden när man är 65 år då är man 80 när hunden går ur tiden. Är verkligen alla så pigga i 80-årsåldern att man orkar med en energisk hund som behöver vara ute minst två timmar om dagen? Jag hade tveksamheter när vi skaffade hund vid 62 år. Maken såg inte problemet. Men jag gör det. Vi kan hoppas att vi är pigga när vi kommer över 70 för den här vovven är energisk och krävande.
Jag tycker inte att man ska avskräckas att skaffa hund bara för att man är pensionär. Alla hundar är inte så krävande. Ingen vet ju hur framtiden kommer att se ut. Jag har haft hund i hela mitt liv så jag tvekade inte en sekund att skaffa en ny hund för 7 år sen. Idag är jag 70 och inte lika rörlig men jag ser inga problem att ha hund för att jag går lite långsammare.
Kan granntanterna gå ut med sina små hundar med rullator så kan nog jag det också om det skulle behövas. Den dagen jag inte själv kan gå ut med henne får jag fixa så någon annan tar promenaderna. Tror knappast jag skulle gå ut flera gånger om dagen om jag inte hade hunden. Hon håller igång mig och får mig att må bättre än jag annars skulle göra. Sen kan man ju försöka se till att man har en backup om något skulle hända.
Sen finns det ju inget som säger att man inte kan ta en äldre omplacering.