Det blir en billös helg, fast bilen har iaf fått komma in och blivit upplyft. Jag var där och tittade, märkligt fel. Eller märkliga fel. 1. Startmotorn fungerar inte. Orsak en ledningsfläta mellan solenoiden och startmotorn trasig. 2. Kortsluter man mellan startmotorn och + går den men den hugger inte tag i kuggkransen. 3. Detta hände samtidigt som motorn stannade, troligen tändningsfel. ???????????????????????
Ny bättre begagnad startmotor är beställd och kommer på måndag, sen får vi se. Kopplingsschemat är att det går en + från generatorn via solenoiden till batteriet. Vid solenoiden sitter även anslutningen till tändspolen så på något sätt hänger det ihop. Tändspolen och solenoiden skiljer sig från de flesta andra appararer i bilen genom att de är inte avsäkrade och har ständig ström. Eller skall ha.

Jag fick skjuts från verkstaden av en kund och han berättade att han hade fått hjälp med sin Volvo. Han hade en massa konstiga fel med att motorn gick dåligt mm vilket lät som fel på tändningen. När han fick bytt startmotorn försvann alla problem så tydligen kan den fulingen ställa till det.