CITAT (Rebecca @ 02-11-2013, 09:09)

Självklart har du rätt Peztis - tycker inte att arbetslösheten eller sysslolösheten (eller vad det nu beror på) rättfärdigar att man får skjuta på varann. Absolut inte. Jag har heller inget svar på hur man ska lösa det rent konkret, att få folk att sluta skjuta. Vad jag personligen tror så handlar det om socialt utanförskap, segregation, arbetslöshet och en frustration. Det är ju alla förortsupplopp ett bra exempel på.
Jag tror att dessa människor skaffar sig en "alternativ" verklighet med droger och vapen, och sina egna regler. Jag tror också att de personerna som är fast i det liver skiter totalt i vad för åtgärder samhället försöker sätta in - de har sitt liv som de skapat och de bryr sig inte. Jag tror att man måste ändra förutsättningarna i grunden så att detta inte kan hända. Ta hand bättre om "problembarn" i skolorna, försöka engagera föräldrar på ett bättre sätt, skapa sysselsättningar och platser där ungdomarna kan vara på osv. Det var så jag menade.
Tack, Rebecca och Peztis för era insiktsfulla inlägg !!
Göteborg är trots allt som skrivs och sker runt omkring oss en underbar stad att bo i - den som inte inser det borde allra snarast flytta därifrån ! --och vi är dessutom många som engagerar oss för att det ska bli ännu bättre !
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...