CITAT (gnon49 @ 02-11-2013, 11:10)

Våra tre storstäder är vackra städer och man behöver ju inte ge sig in i problemområdena utan njuta av sevärdheterna och nöjesutbudet som finns.
Det du säger där tycker jag är mycket intressant. Jag förstår din tanke och kan på ett sätt hålla med, men samtidigt tycker jag också att om vi bara låter problemområdena "sköta sig själva" - hur kommer det då se ut? Hur kommer omgivande samhälles bild av området bli? Det är som Rosengård i Malmö (som för övrigt är ett väldigt trevligt område med många spännande projekt om man ser bortanför de sociala problemen). Man undviker till slut områdena vilket ökar segregationen och "vi och dom"-tänket ännu mer. Egentligen tror jag man bör engagera omgivande områden i "problemområdena" ännu mer för att skapa sammanhang och en känsla av att man är en del av en större gemenskap, en stad.
CITAT (theseraphim @ 02-11-2013, 10:51)

Det här är inget som mer jobb fixar för det här är individer som liksom inte slutar skjuta bara för att de får jobb på Volvo när de tjänar 40-5000 i månaden på att kränga knark osv. Så länge de bara de skjuter ihjäl varandra så är det helt okej för mig då de valt sina öden och vet riskerna plus att mina skattepengar inte går till deras fängeksevistelse. Tyvärr så riskerar de ju andras hälsa så polisen måste gå på hårdare och mer effektivt.
Precis, det är det jag menar med att de som redan är fast i det livet skiter i vilket. En attitydförändring är nödvändig och jag tror man måste börja i tidig ålder att försöka få in barn på de rätta stigarna. Skola, föräldrar, samhället i stort. Vet inte hur man ska komma åt de som härjar nu... Jag kan också tycka att polisen bör gå åt hårdare för att markera och statuera exempel, samtidigt skapar det ju ännu mer motstånd hos de som skapar problem och distanserna mellan "de goda och onda" blir ännu större. Hela tiden "vi och dom".
CITAT (Huggorm @ 02-11-2013, 11:06)

Det här är den väg samhället har valt och då är det bara att ta konsekvenserna också.
Vad menar du? Uppenbarligen har ju något gått snett eftersom det ser ut som det gör... Hur tror du vi kan lösa problemen?