När/där jag växte växte upp var det nästan lika illa som skånepåg beskriver, detta har verkligen format mig och jag har hemska minnen från det.
Jag har egentligen inte kunnat komma fram till någon orsak sak till varför det blir så här i vissa områden, annat än att än att dessa områden verkar vara där människor alla med möjliga olika problem (tex krigsskadade föräldrar, alkolister, psykiskt sjuka, fattiga osv)klumpas i hop i stora mängder. Men samtidigt känner jag massor av så kallade maskrosbarn så jag är inte säker på om sambandet mellan en problematisk uppväxt och kriminalitet är särskillt starkt. Samtidigt vet jag flera personer som har haft det relativt bra som blivit våldsamma jäkla svin.
Jag lutar nu mer åt att många människor är lagda så att de blir kriminella om chansen pressenterar sig, och det kan den göra på massor av olika sätt. Man kan alltså inte skylla på enbart brist på förebilder, inga fritidsgårdar, dåligt umgänge eller krigsskadade föräldrar. Däremot kan man försöka minska ner på alla faktorer, och framförallt se till att inte alla människor med olika problem samlas ihop i samma område för då kommer verkligen chansen att bli kriminell presentera sig där.
Jag skulle verkligen vilja se att man byggde bort problemområdena och ersatte de med enstaka billiga hyresrättshus spritt så långt ifrån varandra som möjligt. Sen skulle jag självklart se massor av andra förändringar också, men att göra allt för att undvika sammanhängande områden där människor med div problem hamnar ser jag som absolut viktigast.
Till Skånepåg skulle jag vilja säga att det av nån helt okänd anledning har blivit mycket bättre nu där jag växte upp, trots att inget i övrigt har förändrats. Det är fortfarande inte bra, men en markant skillnad. Så om du har tur kanske det blir bättre även där du bor, man kan ju alltid hoppas
Redigerat av addo: 03-11-2013, 01:29