CITAT (gunsta @ 03-11-2013, 14:46)

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt - men mitt inlägg var ett stöd till ditt inlägg- d v s JAG GILLAR ATT ÄTA UTLÄNDSKT KÖTT ... i Sverige. Jag köper med förkärlek kött från USA - det närproducerade köttet som säljs i min affär brukar jag rata, inte bra kvalité anser jag. Det är inte av ekonomiska skäl jag väljer utländskt utan mer smakmässigt.
Var och en gör som de vill...
Amerikanskt kött marknadsförs ofta med bilder av betande djur på öppna vidder. Det talas tyst om "feedlots", gräslösa fållor där djuren hålls i stora grupper under bar himmel. Där göds de med kraftfoder för att gå upp i vikt och för att köttet ska få den av kunderna eftertraktade marmoreringen.
Dessa gödstationer kritiseras dels för hur djuren har det, dels för att de påstås utfodras med så mycket kraftfoder att frätskador på magen måste förebyggas med antibiotika, som också används i tillväxtsyfte.
– I många länder, exempelvis USA, är antibiotika godkänt för rent tillväxtbefrämjande ändamål. I Sverige har det varit totalförbjudet sedan 1986 och i EU sedan 2006, säger Christina Greko vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA). källa:
http://www.dn.se/ekonomi/hart-kritiserat-u...rsch-i-sverige/