Vill bara berätta en sak som inte alls har med Rudas problem att göra men rubriken var ju "Bilfan" och mycket passar ju in på det.
Det hände sig att jag en kväll för ett par veckor sedan gick ut och flyttade fram bilen några meter för att komma närmare uttaget för motorvärmaren. När jag sedan skulle åka till jobbet morgonen därpå så startade inte bilskrället. Helvete, helvete, helvete!
Som tur var har jag cykelavstånd till jobbet så det var bara att kasta sig på hojen.
Ringde till verkstaden eftersom bilen varit på service bara tre veckor innan och då jag fattar nada av hur en bil fungerar så försökte jag beskriva hela händelseförloppet från början till slut. När jag så nämnde att jag flyttat bilen ett par meter kvällen före och han fick klart för sig att det är en etanolbil så visste verkstadskillen precis vad det var för fel.
Bilfan hade alltså trott att vi skulle ut och åka och börjat spruta in en massa bensin och när det inte blev någon åktur så surade "han" förstås!

Denna surhet satt i morgonen därpå och därav ingen start.
Och ifall någon råkar ut för samma sak så följer här en beskrivning hur man ska göra i en dylik situation: Trampa gasen i botten, vrid om startnyckeln och släpp upp gasen försiktigt. Bilen kommer då att starta fast den låter illa och går som en kråka. Sedan far du runt kvarteret några varv och drar upp den i 4000 varv på trean

. Där någonstans fegade jag ur eftersom jag såg för mitt inre öga hur jag i stället for rätt genom garageporten. Så jag vankade runt på gården som en äggsjuk höna och inväntade makens ankomst. Ivrigt berättade jag hur duktig jag varit som fått fram lösningen på hela problemet och nu var det minsann hans tur att dra strået till stacken. Jag behöver väl inte nämna att när han väl satte sig i bilen så startade den hur snäll som helst på vanligt vis.
Tilläggas kan att jag numera
alltid ställer mig inom räckhåll för motorvärmarsladden.