CITAT (*Stintan* @ 20-11-2013, 11:21)

Ni som tycker att GMO är så bra och ofarligt bör se filmen i denna länk!
http://raddasverige.nu/?page_id=78 (lite lång tyvärr men ta er den tiden) Hämtad från Youtube.
Vad folk spolar ned i avloppet och som sedan sprids på våra åkrar är en helt annan fråga om än ett stort problem men den frågan bör diskuteras i en annan tråd.
Jag tycker som jag nämnt i andra trådar att GMO-tekinken har en oerhörd potential att hjälpa människor, fram för allt då det är det ända sättet att producera mänskliga hormoner mm. Tex så produceras idag all insulin till diabetiker av GMO-bakterier.
Sen finns det självklart risker med tekniken och för att hantera dessa krävs en strikt, och framförallt tydlig lagstiftning. Lagen måste självklart också antas internationellt.
Jag skulle gärna se att man skärpte reglerna kring vilken typ av produkter man får använda GMO-teknik till att ta fram. Där tycker jag man ska styra det så att tekniken får användas till läkemedelsframställning och hälsosammare livsmedel samt materialproduktion. Inte skadedjursresistens och roundup-tålighet, som vi ser allt för ofta i dag.
Alla borde verkligen läsa den otroligt bra boken
The windup girl av Paolo Bacigalupi som är en dystopi som utspelar sig i en framtid där oljan är slut och makthavarna är upptagna med att kriga om jordens sista stenkol. Eftersom bulken av allt energikrävande arbete måste utföras med muskelkraft har livsmedelsjättarna hamnat i rollen som oljebolagen har i dag. Situationen är sådan att den som kontrollerar livsmedelsproduktionen har världsherravälde, så i samband med att företagen tar fram nya GMO-grödor tar de i hemlighet fram skadedjur/sjukdomar för att slå ut de andra företagens grödor. Detta har lett till att minst 90% av jordens arter har utrotats.
Jag som i stort är positivt inställd till GMO älskar boken, men om man inte är det lär man älska den ännu mer. Jag kan tillägga att boken inte handlar om GMO, utan är en fiktion där man får följa tre personers öden.