Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lämplig storlek på odlingslott?
          MrsCamilla
          Inlägg 24-11-2013, 20:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 79 243

Hej,
          Vad tycker ni är en lagom storlek på en odlingslott? Ingen stuga etc, utan ren odling samt en ordentlig kompost.

//Camilla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          theseraphim
          Inlägg 24-11-2013, 20:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Ojjjj! Det beror först o främst på två viktiga frågor som du måste fråga dig själv.

1.vad vill jag med min lott? Vill du bara ha lite blommor och lite kryddor så behövs ju inte så stor lott. Vill du dock kunna odla dina egna grönsaker plus rotfrukter men samtidigt ha ett blomsterhav så kommer du behöva typ minst 100 kvm förmodligen ännu mer då bara potärer tar mycket yta plus om det ska vara en nyttoträdgård så måste man ha gott om arbetsyta mellan landen.

2. Hur mycket tid och energi vill/kan jag lägga ner? Jobbar du heltid plus har familj o barn så är det alltid ont om tid men växter väntar inte på att du ska få tid när det gäller skötsel och vattning. Har du däremot mycket fritid så är trädgårdsarbete verkligen terapi för själen plus ett sätt att få dagarna att gå.

Så tänk igenom vad du vill och hur mycket tid du kan lägga i veckan. Glöm inte bort att låta det växa fram sakta, möter många som velat ha drömtrödgården första sommaren med huset och sett hur uppgivna de blivit när de insett tiden der kräver plus vad som händer när man inte hinner rensa o plocka. Papper och penna säger jag alltid till mina kunder som frågar och nu när vi har en lång vinter framför oss så har du drömläge att planera. Försök även utöver att eventuellt designa även bestämma ungefär vad som skall odlas så man kan planera inköp och börja med fördrivning i tid så slipper du en del sista minut stress. En trädgård ska inte kännas som en tyngd över dina axlar utom tvärtom att all tyngd över axlarna släpper när du går ut i den(själv mediterar jag därute för att koppla bort).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-12-2025, 00:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon