Skotningen till våren kommer att bli en lättnad även om den knallat och gått ett tag nu utan problem. Skulle ut till landet för att kolla ev stormskador igår. På väg uppför Kallebäcksbacken tvärdör motorn. Lyckades ta mig in till vägrenen. Försökte starta, startmotorn heldöd. Varningsblinkers och triangel. Fick via brosan telefonnumret till försäkringsbolaget och de skulle skicka bärgare. Hade precis avslutat det samtalet när en brandbil med blåljus på stannar. Bakom en stegbil och sen kommer en ambulans. Till mig. Någon hysterisk förbipasserande hade fått för sig att det skett en olycka. När de fått fått klart för sig vad som hänt åkte de efter att ha meddelat Vägverkets vägassistans. Då kommer en polisbil. Otroligt. Fullt pådrag tydligen. Nåja, de fick åka och sen kom Vägassistansen som stod och varnade till bärgaren kom och vi kunde åka.
Nu står bilen hos min vanliga verkstad och han kliar sig lika mycket i huvudet som jag. Han har dock mycket att göra så han har bara testat lite. Allt elektriskt på bilen fungerar utom tändningen ovh startmotorn! Skumt. Jag var borta och tittade lite och börjar nog ana var felet finns. Startreläet som sitter vid ratten hör jag dra. Startmotorn får sen ström direkt från batteriet via seneloiden. Förmodligen har någon kabel där lossnat och den har också anslutning direkt till tändspolen för tändningen har ingen egen strömmatning. Fast man måste kolla detta underifrån. Suck.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|