CITAT (gnon49 @ 05-12-2013, 11:11)

Var det inte Apotekarnas julmust som fick bottenbetyg i ett julmusttest nyligen. Köpte själv en petflaska julmust från Apotekarna och den smakade inte särskilt mycket julmust tyckte jag. Finns svagdricka att köpa idag tro? Den gillade jag. Hemma köpte vi alltid en kagge till jul. Även om jag inte ha några belägg för det så är jag säker på att julskinkan inte smakar som förr. Gäller nog mycket julmat som tillagas i stora fabriker.
det är skillnad på julmust och julmust,skillnaden består oftast i hur mycket humle och malt som är tillsatt,själva kryddblandningen köps ju från samma ställe för alla men själva bryggningen/blandningen är olika.
apotekarnes är mest sockervatten och köps inte av undertecknad,den bästa jag någon gång druckit var bryggd i köping,enl. gammalt recept med naturlig humle o malt,alltså inte aromer.
svagdricka finns också att få tag på igen,den var svåråtkomlig ett tag men efterfrågan har tydligen kommit tillbaks.
avseende smak på julskinkan är det bästa att försöka få tag på en ekologisk från någon liten uppfödare,mycket mer smak och det högre priset är i det avseendet överkomligt.
mat skall smaka,för min del gör det inget att jag spenderar lite mer på den varan.
jag sparar ju in på annat,t.ex sprit,är nykterist sedan 40 år tillbaks. ulf