CITAT (Carl @ 11-12-2013, 20:11)

Blatte sa han. Blatte för mig är ett samlingsbegrepp på alla med med mörk hudfärg. Inte i min öron rasisiskt.
Blatte, neger, nigger, guling osv är alla grovt nedvärderande rasistiska utryck och skulle du använda det offentligt så kan du tom bli anmäld. Att klumpa ihop alla på det sättet och dessutom använda ett sådant nedvärderande namn är också rasistiskt och det är bara ren fakta per definition och då kvittar det vad man har för någon uppfattning.
CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2013, 20:36)

För att föra tillbaka tråden till vad den ursprungligen handlade om, kan jag berätta om Polen och deras skola.
I Polen är läroplanen, alltså vad statsmakten anser att man ska lära sej i skolan, så detaljerad att på schema i lärarrumet kan det för en klass stå:
9F
8-9.30 Kemi 24
9.45-10-45 Matematik 38
...
Vilket betyder att läraren går in i klassrummet, öppnar läroplansboken i kemi och slår upp "lektion 24 " och lär ut exakt det som står där. Urtråkigt, men väldigt praktiskt för vikariesituationer, ingenting missas.
DÅ, mina vänner, får man samma undervisning på olika ställen
Problemet är ju att även om olika länder må ha samma läroplan på pappret så är bedömningen och betygsättningen olika dvs så är kunskapskraven olika men Pisa tar inte med det i ekvationen och det är där de fått mycket kritik(inte bara från Sverige utan rent allmänt)då man inte an göra en rättvis bedömning då.