gårdagens radionyheter bekräftade för mig vad jag redan visste: kommunerna överlag bryr sig inte om kunskapsnivån i skolan,det viktigaste är att man följer budget.
i min värld betyder det att skolan inte prioriteras= dags att förstatliga densamma.
ang att staten skall skjuta till pengar,jovisst det går men det förutsätter att staten också kan styra vart pengarna går. det har skjutits till pengar till olika ändamål men jag anar att när man gör det minskar kommunerna sina anslag så det blir status quo i praktiken. sedan är ju frågan: skall staten eller kommunen driva skolan,dvs vem har ansvaret? det måste ju vara så att den som ansvarar också betalar,skall staten ta över kostnader men inte kunna styra hela budgeten?vem ansvarar för att kommunen ifråga inte minskar sin budget och förlitar sig på statliga pengar?då subventionerar staten i praktiken andra kommunala poster. och då kommer vi åter till frågan om olika kassor. kommunen har ju sina ansvarsområden,staten sina.(och landstingen sina),alla finansieras av olika skatter. man kan inte som en del tror lägga allt i en kassa och sedan dela ut . ulf
|