CITAT (Farbror Blå @ 11-12-2013, 21:07)

Problemet är ju att även om olika länder må ha samma läroplan på pappret så är bedömningen och betygsättningen olika dvs så är kunskapskraven olika men Pisa tar inte med det i ekvationen och det är där de fått mycket kritik(inte bara från Sverige utan rent allmänt)då man inte an göra en rättvis bedömning då.
sant, sant!
men Pisa är ju en intressant utvärdering, inte bara hur skolorna "klarar sej" gentemot andra, utan också vad statsmakterna anser är intressant att lära sej.
Rent kategoriskt kan jag berätta, att sedan jag började som lärare, har målen i de flesta ämnen hela tiden sänkts. Matematiken lär inte längre ut tal av samma svårighetsgrad som tidigare. B-språken ( dvs det språk man väljer efter engelska) flyttats ner till att börja i årskurs 6 istället som tidigare i åk 7.
Trots det, var vi tvungna att kasta läroböckerna för årskurs 9, eftersom eleverna kunde MINDRE efter den omstruktureringen!!
Det handlar helt enkelt om Fakta gentemot Helhet
Antingen satsar man på att lära barn fakta, årtal, matematikregler, fågelarter, kemiska formler...
ELLER så gör man som Sverige gjort under sossarna( förlåt det politiska, men det är sant, SAP styrde under i stort sett hela 1900-talet) och betona Helheten, dvs förstår omständigheterna runt Lützen, kunna förklara varför kvardreringsreglerna är användbara, förstå fåglarnas levnadsförhållanden,....
Felet är att man tror att Helhetsförståelsen kan ske utan att man FÖRST lär sej fakta!
Jag har aldrig upplevt att skolan betonar helheten. Jag gick i skolan från -65 och framåt och vi rabblade bara fakta.
Menar du att det skulle gällt under min skoltid?
Sen håller jag inte med om att fakta måste komma först. Tvärtom. Man angriper helheten och då vaknar (förhoppningsvis) intresset för fakta.
Redigerat av Trampendal: 12-12-2013, 02:22