Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skol avslutning i kyrkan med psalmer
          Carl
          Inlägg 17-12-2013, 16:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Själv är jag inte med i någon kyrka. Men jag tycker inte möter några hinder att ha en skolavslutning i kyrkan.
          För dom som inte tror får en inblick i kyrkans riter. Enligt mig ingen skada sked. Detta borde inte vara något problem främmande religioner heller. Själv skulle jag inte ha något i mot att gå i någon annan religions kyrka.
          Vad är problemet?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva-Helene
          Inlägg 18-12-2013, 00:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Bara en liten tanke om luciatåg, skolavslutning och tradition:
          När jag var barn fanns det inga tomtar i luciatåget. Inga pepparkaksgubbar heller, första gången jag såg det var för mindre än 20 år sedan. Där var bara Lucia, tärnor och två stjärngossar. Efter lussandet och fikat spelade vi söndagsskolebarn upp en pjäs, i den var det tomtar med smile.gif
          Skolan jag gick i under låg- och mellanstadiet låg i samma by som kyrkan, så avslutningarna hölls där. Högstadiets avslutningar hölls i det lilla samhällets samlingsgård/biograf/teater och det sista som alltid gjordes innan vi släpptes lösa var att vi sjong "Den blomstertid nu kommer".

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          malarmaster
          Inlägg 18-12-2013, 12:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Eva-Helene @ 18-12-2013, 00:29) *
          Bara en liten tanke om luciatåg, skolavslutning och tradition:
          När jag var barn fanns det inga tomtar i luciatåget. Inga pepparkaksgubbar heller, första gången jag såg det var för mindre än 20 år sedan. Där var bara Lucia, tärnor och två stjärngossar. Efter lussandet och fikat spelade vi söndagsskolebarn upp en pjäs, i den var det tomtar med .
          Skolan jag gick i under låg- och mellanstadiet låg i samma by som kyrkan, så avslutningarna hölls där. Högstadiets avslutningar hölls i det lilla samhällets samlingsgård/biograf/teater och det sista som alltid gjordes innan vi släpptes lösa var att vi sjong "Den blomstertid nu kommer".

lika här,luciatåg hölls i skolans matsal och innehöll tärnor,stjärngossar och EN tomte. på orten fanns bara en 1-6 skola med c.a 400 elever,högstadiet funkade lika fast fanns i en separat skola i andra änden på stan.
          alla skolavslutningar (efter vårtermin) hölls i kyrkan och dit marscherades det i gåsmarsch.det var viktigt denna dag att vara finklädd.några psalmer,lite tal av rektor o präst,sedan tillbaks till skolan för betygsutdelning i klassrummet.
          högstadiet hölls inga formella avslutningar,det var bara betygsutdelning med klassföreståndaren.

att man nu förtydligar regelverket är bra,jag tror inte att varken psalmsång eller kyrkobesök skadar någon,tvärtom är det väl en fortsättning på en gammal tradition, och tradition är viktigt då det visar en kontinuitet i samhället.
          att det nu finns fler religioner bland eleverna har ju inte heller någon betydelse,de som vill sjunger med och en kyrkolokal är öppen för alla oavsett tro.
          att t.ex prästen förklarar julevangeliet är ju bara bra för det förtydligar varför vi firar jul,något som tycks ha glömts bort även bland de flesta vuxna,de med annan religion får också därmed en inblick i varför jul firas.
          däremot skall inte det vara några trosbekännelser o dyl. på en sådan avslutning,det med hänsyn till de som inte är kristna.
          jag har genom åren guidat flera muslimer i kyrkan just för att visa våra traditioner och värderingar och också besökt en moske för att få inblick i deras kultur.öppenhet är viktigt.
          däremot är jag inte religiös,tror egentligen inte på kristendomen men respekterar våra nedärvda traditioner och framförallt respekterar andras tro.
          sommaravslutning med "den blomstertid..." är ju ett måste oavsett lokal.
          nu har man med det nya regelverket förtydligat för både föräldrar och rektorer vad som gäller.
          det är upp till dem var skolavslutningar hålls. ulf

Citera

Inlägg i den här tråden
          Carl   Skol avslutning i kyrkan med psalmer   17-12-2013, 16:56
          Klint   Jag vet inte vad problemet är. Läste om att i en ...   17-12-2013, 17:44
          Klint   Oj det var kanske inget bra svar Jag är heller int...   17-12-2013, 17:51
          Jubbe063   Oj det var kanske inget bra svar Jag är heller int...   17-12-2013, 18:07
          Huggorm   Så nu är det tillåtet att sjunga "Den blomste...   17-12-2013, 18:27
          Kryddan03   Så nu är det tillåtet att sjunga "Den blomste...   17-12-2013, 21:39
          Rebecca   Har aldrig varit förbjudet: "Avslutningen får...   17-12-2013, 22:24
          Eva i Skåne   :tummenupp:   17-12-2013, 19:46
          Klint   Ok jubbe 063 men när vi pratar kyrka exvis i detta...   17-12-2013, 20:03
          Jubbe063   Ok jubbe 063 men när vi pratar kyrka exvis i detta...   17-12-2013, 22:21
          CillaM   Sen kanske man ska vara lite så där o si med ...   17-12-2013, 20:58
          theseraphim   Håller med tidigare om att det funnits någon form ...   17-12-2013, 21:58
          theseraphim   lucia är väl i grunden en italiensk högtid om jag ...   17-12-2013, 22:18
          gnon49   Det är väl samma gud man tillber så ingen lär ta s...   17-12-2013, 22:41
          Gossen Ruda   Jag har aldrig haft skolavslutning i kyrkan och fö...   18-12-2013, 11:00
          kerstinbern   Själv är jag inte med i någon kyrka. Men jag tycke...   18-12-2013, 14:10
          Carl   Det ena utesluter inte det andra   18-12-2013, 20:01

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 09:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon