Nu kan jag berätta att surströmmingen inte verkade vara så värst jobbig för sorken. Så jag har istället köpt några burkar karbid som jag strör i gångarna.
Första försöket gjordes förra helgen, en burk tog slut och eftersom jag hittade fler gångar köpte jag fler burkar som jag använde denna helg. Jag ska fortsätta så länge jag kan tills det fryser i marken. Jag letar med planteringsspaden efter gångar, inte så svårt att hitta eftersom hela tomtgränsen med häck är underminerad. I varje gång har jag lagt en näve karbid-stenar. Fukten i marken ska starta en kemisk process och utsöndra gas. Jag provade att hälla lite vatten ned i en gång med karbidstenar och jisses, vilken reaktion! Vit rök bolmade ur hålet!
När jag grävde hittade jag två bon, det var underjordiska hålor fyllda med torrt gräs och löv. På andra ställen har jag hittat deras "sopstation" med mängder av skal från ekollon och på ett ställe hittade jag ett skafferi: En kammare fylld med blomlökar och tjocka rötter.
Jag har två röda sparrisplantor som jag inte tyckt har vuxit så bra, nu förstår jag varför - under dem är gångar så stora att jag kan köra ned halva armen!
Om karbiden inte hjälper blir det till att köpa en sån här maskin i vår:
http://www.visingsoapplen.com/sida/21