Tack, vilka kanonbra svar!
Jag tror inte det finns så mycket sniglar här, men det återstår väl att se!
Grus som täckning låter intressant, men det ger ju inte näring åter till jorden, jag tänker mig att det ska bli en samverkan i landet när man lägger på biologiskt material som bryts ner, det kan jag inte kan tänka mig finns med sten.
Gammalt hö/halm är alltså kväverikt? Eller var det bra som täcke i största allmänhet? Kanske en dum fråga men på vilket sätt ska det vara dåligt?
Jag vet att det är bäst att låta täcket ligga, nu kommer jag behöva räfsa bort det jag har lagt för att kunna blanda i mer jord till våren. Så det kan hända att det täcke jag lagt blir helt ogjort arbete, men jag så otålig med att komma igång så jag la det ändå, medveten om detta. :-) Sedan har jag inte tänkt att kratta bort utan fösa undan som du skriver Solstormig.
Finns det något/några växter som är olämpligt som täcke? Jag har läst mig till att för tjockt lager gräsklipp gör att det blir för kompakt så det kommer jag undvika, men mer?
Jag har även läst att täckodling håller kvar fukten bättre och att man slipper vatta lika mycket, stämmer det med din erfarenhet också Solstormig?
CITAT (Solstormig @ 28-12-2013, 09:11)

Första året man täckodlar så förbrukas det mycket kväve vid nedbrytningen så då kan man behöva kvävegödsla extra mycket. När nedbrytningen kommit igång ordentligt så behövs inte det längre. Om du kan få tag i gammalt dåligt hö eller halm så lägger du på det. Jag hade långa plankor ovanpå täcket när det var nylagt för att det inte skulle blåsa bort.
Ibland kan man läsa om att en del krattar bort hela täcket ibland, men det är helt galet. Det ska ligga kvar och bara fyllas på uppifrån. Man krafsar isär lite försiktigt precis där man ska så bara. När det sådda kommit upp en bit så föser man ihop täcket igen.
Visst trivs sniglarna i täcket, men de kommer garanterat även utan täcke. Snigelfällor och eventuellt snigelgift är det som gäller både med och utan täcke.
År 1: Kvävekrävande och inte så märkbart bättre än vanlig odling
År 2: Gott om mask som bryter ner täcket och ger jättefin jord och grönsakerna trivs ypperligt
År 3: Jorden är himmelskt underbar, bättre än någon annan jord någonstans. Om du ska gräva så är det lättgrävt utan motstånd. Det lilla i ogräsväg som kommer går jättelätt att dra upp och rötterna följer med så lätt upp utan att lämna kvar massa rötter i jorden. Ett paradis! Glöm bara inte att fortsätta att fylla på täcket. Uppdraget ogräs kan läggas ovanpå täcket och vissna där och bli en del av täcket.