Hur ofta behöver man göda förresten? Efter hand som täckodlingen stått göder den väl sig själv med hjälp av täcket som bryts ner (men kanske inte tillräckligt?), men första året tänker jag på. Det ska väl gödas innan man sår, behövs det flera omgångar efter sådd också? När är det dags att sluta göda? Solstormig, du skriver om att det kan bära emot att använda guldvatten för nära skörd, är det läge att sluta göda helt då eller ska man byta till annan gödning?
Är nässelvatten tillräckligt kväverikt? Jag läste här
http://www.odla.nu/artiklar/ute/jord-och-g...ng/nasselvatten att "Nässelvatten innehåller stora mängder nedbrytande bakterier, vilket verkar ha en positiv effekt på marklivet. Om man använder täckmaterial på marken, så som gräs eller dylikt, verkar effekten bli extra stor. Förmodligen påskyndas nedbrytningen av täckmaterialet med hjälp av bakterierna från nässelvattnet.", är det en fördel eller nackdel att nedbrytningen påskyndas? Man lär ju få fylla på mer täckmaterial åtminstone. Annars verkar nässelvatten vara ett enkelt och smidigt gödningsmedel, jag gillar tanken på att använda vad naturen bjuder hellre än att åka till affären och köpa gödning.
Förlåt för att jag ställer så många nybörjarfrågor, jag är helt säker på att svaren finns därute någonstans, men det är inte lätt att veta var man hittar dem så här i början så det är skönt att kunna fråga någon personligen :-)