CITAT (Solstormig @ 28-12-2013, 23:48)

Jättesvårt att svara på hur mycket gödning som behövs, sådan expert är jag inte. Från år tre ska ingen behövas för de flesta växter i alla fall. Odlar du kål eller något annat extra krävande kanske man kan ge dem extra men jag har inte gjort det. Nässelvatten är ju kväverikt så det är säkert alldeles utmärkt.
Hur mycket som behövs första året kan jag inte svara på, så många gånger har jag inte startat upp ny täckodling. Man får väl gå lite på känn. Om tillväxten är dålig och bladen gulnar kan man misstänka att de behöver mer.
Det fanns böcker på biblioteket förr om täckodling skrivna av ett par som hette Olausson. En av böckerna hette i alla fall "Den arbetsfria trädgården" Skriven i sann frälsaranda.
Då ska jag testa med nässelvatten när det blir så dags! Eftersom jag har tänkt lägga i mer jord innan jag börjar odla lär jag blanda i gödsel då med. Jag har hört att det går att odla direkt i ko-på-påse, skulle det fungera att enbart använda det i stället för planteringsjord att fylla upp med eller kan det bli för mycket gödning? Det kanske är ekonomiskt dumt förstås. Jag tänkte bara att det väl dröjer lite innan det finns nässlor att göra gödning av och jag tror att jorden kan behöva en skjuts för att komma igång innan jag ska så.
Jag ser att mitt bibliotek har boken (samt ett par till), tack för tipset!