Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Surströmming mot vattensork, nån som testat?
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 20-11-2013, 07:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Jag såg på TV (tror det var programmet "Äntligen Hemma") att de föreslog surströmming i gångarna när man hade vattensork i trädgården. Är det någon som har testat det?
          Jag har stora bekymmer med dessa eländiga varelser och har köpt ett par burkar surströmming redan, men ännu inte grävt ner det i deras gångar.
          Tänker prova! Nån som redan har gjort det och har något att dela med sig om detta?

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 22-12-2013, 18:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Det kommer inga svar, men jag ser att det finns läsare, så jag fortsätter fylla på här. Jag har hittat lite intressant information om sorkproblem i äppelodlingar, läs här: http://stud.epsilon.slu.se/54/1/jansson_r_090602.pdf

Jag fyller nu gångarna med karbid och ska plocka fram mina fällor igen, men tänker att nästa steg blir att koppla slang från bilen eller gräsklipparen till gångarna. Men så läste jag att skuggröna, Pachysandra terminalis, ska vara avskräckande. Nån som hört om det? Eller som vet hur man får skuggröna att trivas?

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Solstormig
          Inlägg 04-01-2014, 07:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 79 300

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 22-12-2013, 18:42) *
          Jag fyller nu gångarna med karbid och ska plocka fram mina fällor igen, men tänker att nästa steg blir att koppla slang från bilen eller gräsklipparen till gångarna. Men så läste jag att skuggröna, Pachysandra terminalis, ska vara avskräckande. Nån som hört om det? Eller som vet hur man får skuggröna att trivas?

Har testat med slang från avgasröret en gång för många år sedan mot vattensork. Jösses vad många små rökpelare det blev. Gångarna var betydligt fler än jag trott. Överallt där det kom upp rök hällde jag i grus för att täta och hålla kvar avgaserna i jorden. Ingen märkbar effekt. Här finns gott om sork som gräver nya gångar. Har satt upp lite olika grejer som ska avge ljud som ska skrämma iväg dem. Noll effekt.

Här växer lite skuggröna lite runtomkring (fast den har minskat tack och lov), har aldrig märkt att det skulle hjälpa.Möjligen om man låter allt växa igen med bara skuggröna men så vill jag ju inte ha det.

--------------------
          Solstormig

fd Solstorm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon