http://www.odla.nu/artiklar/ute/jord-och-g...-kokstradgarden Här tar man bort allt täckmaterial för att jorden ska kunna värmas.
Jag har inte planer på att ta bort täckmaterialet (framöver, det jag har lagt på nu var som sagt mest av nyfiken otålighet och det kommer jag räfsa bort för att fylla på med mer jord innan jag lägger på täcke "på riktigt"), men undrar om det här med att låta jorden värmas. Solstormig, räfsar du bort täcket där du ska så en tid i förväg så att jorden värms, eller gör du det i samband med att du sår? Om du gör det samtidigt, är det någon skillnad på när du sår jämfört med när du hade sått otäckt jord? Vad händer om man sår innan jorden är varm nog?
Hur långt ska plantorna ha kommit innan man lägger täcke precis runt dem? Vill förstås inte kväva dem/hindra solljuset. Finns det något generellt mått på hur djupt täcket bör vara?
CITAT (Eva i Västerås @ 01-01-2014, 21:12)

Täckodling är BRA!
Det ger bättre jord ju längre man håller på.
Det enda jag haft problem med är att så direkt i den halvförmultnade jorden, även om jag makat täcket åt sidan. Aktiviteten i jorden är så hög, att fröna hinner bli nedbrutna innan dom gror! Allt utom rädisor, typ.
Efter ett par irriterande år kom jag på att lägga ett par cm såjord i raderna när jag skulle så. Det går jättebra! Och det är den enda jorden som behöver tillföras.
Intressant! Hur länge har du hållit på att täckodla? Finns det växter (främst grönsaker jag är intresserad av) det passar mer/mindre bra för?