CITAT
Vad händer om man sår innan jorden är varm nog?
Då gror inte fröna, men olika frö behöver olika temp i jorden. Spenat behöver bara 5C att gro, dill, sockerärtor behöver minst 5 C, medans rödbetor gror vid 8C. Det står nog på fröpåsarna... (Sättpotatis behöver också 8C).
När du ska fylla på med jord, jag tycker att det blir bäst med bara blanda in "ko-på-påse", du får mer för pengarna! Det räcker som grundgödsling om du sedan ska ha marktäckning hela tiden.
Frö gror bättre på näringsfattig jord, Evas förslag på att använda såjord i raderna där du sår är bra (dvs smala remsor med såjord)
Du behöver inte gödselvatten tills efter plantorna har etablerat sig, dvs en månad efter dom har kommit upp, men näringsbehov beror på växter.
Ärtor behöver du inte gödsla alls, medans kålväxter är gödselkrävande.
Det finns gott om böcker om grönsaksodling.
Att täcka med löv redan på hösten är jättebra, då jobbar maskarna hela vinter under skyddet. Kala ytan fryser ju (fast kanske inte i år!)
Det ända växt som jag känner till som inte passar med täckodling är jordgubbar. I Lena Israelssons bok "Handbok för Köksträdgården" skriver hon: "Från tidig vår till fram tills karten bildats får marken inte täckas med organiskt material. Detta för att hindra gråmögel från att sprida sig. När karten börjar hänga ner mot marken är det däremot dags. Då täcker man mellan raderna för att hindra bären från att bli smutsiga."
CITAT
räfsar du bort täcket där du ska så en tid i förväg så att jorden värms, eller gör du det i samband med att du sår?
Jag har också undrat över om det verkligen inte värms under täcket! Jag har en jord termometer, jag måste testa hur tempen blir med och utan täcket på våren.
Finns det någon som redan har testat?
CITAT
Hur långt ska plantorna ha kommit innan man lägger täcke precis runt dem? Vill förstås inte kväva dem/hindra solljuset.
Du svarade nog din egen fråga :-)
CITAT
Finns det något generellt mått på hur djupt täcket bör vara?
5-10 cm är vad jag har hört. Max 5 cm om det är gräsklipp så att det inte blir för kompakt