CITAT (Jessa @ 09-01-2014, 20:31)

Hej alla glada experter

Ganska nyinflyttad i ett hus där ingen har brytt sig om trädgården på 20 år....
Har nu efter att ha fräst bort tallstubbar med mera fått en jätte-rabatt som ska anläggas. Den är ca 30 meter lång och 1,5-2 meter bred (djup). Har rdan insett att om jag inte vinner på lotto kan jag inte köpa färdiga plantor till den rackaren.

.
Har nu flippat ur på fröhandeln med en massa perennfröer med mera. Mer ekonomiskt så.
Men! Rabatten är ju full med ogräs! Inte tonvis men mycket nog- speciellt tistlar.
Och hur i hela friden skiljer jag fröplantorna åt från ogräset?? Vill ju inte rensa bort de nya blommorna?
Har läst någonstans om att så i raka rader- men blir det inte tokigt fult?
Jätte-tacksam för tips!!
1. perenner planteras aldrig i raka rader , ser inte klokt ut och blir inte vackert.Plantera i grupper gärna återkommande -vackert för ögat) i grupper om 3, 7, 11 st ojämt antal ser bättre ut.Variera bladform blomform höjd osv.
2.Man kan förvisso direkså , men är man ny på sådd kommer problemet direkt även om du börjar i en totalt ogräsfri jord.
så för att lyckas bra :
A rensa rabatten så fort det går på våren, gräv bort alla ogräs och jordförbättra , lägg på fiberduk och rensa ev en gång till i slutet juni
B. Tidigare :Så dina perenner separat , i glasslådor i vad som du hittar-bredså tunt, när de har 4 riktiga blad, plantera om dem en o en i krukor-plantera ut när de verkar stora o kraftiga nog-juni juli augusti
Vilka fröslag har du köpt? en del behöver sås snart för de vill ha en kylperiod innan de kan gro, andra gror varmt och kan vara ute from maj då de gror så snart värmen kommer
Redigerat av kerstin z5-6: 10-01-2014, 01:29