Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur locka vilda bin?
          vildvittra
          Inlägg 06-01-2014, 16:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

Bibatterier har jag läst om, ett sätt att hjälpa solitära bin att överleva
          Nu till våren skulle jag vilja göra en insats för både bin och humlor och hjälpa till med bostad:)
          Nu till frågan,hur ska ett sådant vara för att locka rätt kryp...vill inte ha getingar för nära,men bin är jag gärna granne med. Humlor har jag ett hum om med terrakotta krukor upp och ner på fat fodrat med mossa...så det är mest bin jag är helt okunnig om:)

Redigerat av vildvittra: 06-01-2014, 16:15

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 14-01-2014, 14:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Hej Vildvittra!

Jag har en hemsida du kan tita på om du vill, som just handlar om hur man månar mångfalden på enklaste vis. Sidan är visserligen för Mälaröarna (heter Mälarönatur) men det mesta funkar överallt.

Här står om trädgården: Mälarönatur

Jag sammanfattar lite. Det finns små saker man kan göra, som har stor betydelse. Till exempel: För de övervintrade krypen behövs MAT. Nektarblommor tidigt på våren, så de får energi att överleva och börja förbereda säsongens nya generation.

Detsamma gäller sen höst, och även en period mitt i sommaren då blomningen liksom tar en paus. Kontinuerlig tillgång till föda, är en av de viktigaste sakerna vi kan hjälpa både färilar, humlor och bin med.

Trevlig blommande uppgift, eller hur? Likaså att de har vatten under heta torra sommardagar. Läs gärna mer på hemsidan. smile.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 05:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon