Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur locka vilda bin?
          vildvittra
          Inlägg 06-01-2014, 16:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

Bibatterier har jag läst om, ett sätt att hjälpa solitära bin att överleva
          Nu till våren skulle jag vilja göra en insats för både bin och humlor och hjälpa till med bostad:)
          Nu till frågan,hur ska ett sådant vara för att locka rätt kryp...vill inte ha getingar för nära,men bin är jag gärna granne med. Humlor har jag ett hum om med terrakotta krukor upp och ner på fat fodrat med mossa...så det är mest bin jag är helt okunnig om:)

Redigerat av vildvittra: 06-01-2014, 16:15

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-01-2014, 17:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Utan att gå in för djupt i sammanhanget så vill jag komplettera Amaira lite. Det är inte så att om man planterar blommor så får man alla slags bin, många bin är ganska kräsna. Oligolekta kallas det. Vissa senflygande sandbin går bara på korgblommiga växter exempelvis. Jag tänker dock mest på tapetserarbin, dvs släktet Megachile. De är hålbyggare och bygger gärna i biholkar och liknande. De besöker olika växter men finns det ärtväxter kommer de dit i första hand. Vad man kan satsa på i trädgården är då exempelvis ginst och gullregn. Den sistnämnda är visserligen giftig men den går att stamma upp så inte barn kan komma åt fröbaljorna. På det lite mer marknära området så är käringtand mycket populär bland dessa bin. Har man någon kvadratmeter kärringtand får man säkert också ett revirhävdande ullbi som patrullerar blommorna och skrämmer bort andra hanar. Olika klöver är också populära.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 03:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon