Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nytt perennland!
          Lilla Selma
          Inlägg 28-12-2004, 21:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 4 804

Jag har ett cirka 20 kvm stort, före detta grönsaksland, som legat under marktäckväv i 2 år för att kväva en del rotogräs. Detta har jag tänkt ska bli perennrabatt. Vi tänkte sätta jordfräsen i det till våren för att sedan plantera lite allt möjligt. Vi har en massa eklöv liggande i skogskanten sedan vi rakat upp dem i höstas - är det något vi skulle kunna ha nytta av att fräsa ner i perennlandet? Har hört att eklöv försurar jorden, men vet inte om det är en skröna. Har en del kompost också, men den tänkte jag egentligen slänga i pallkragarna. Vi har styv lerjord så det vore nog bra med lite löv, kompost eller barkmylla, eller vad tror ni? Sand var inte bra att blanda i, det gjorde jag när jag odlade morötter i detta landet - det blev rena betongen och jag fick spetta upp morötterna.

Längtande hälsningar från Lilla Selma[COLOR=blue][COLOR=blue]

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lilla Selma
          Inlägg 28-12-2004, 22:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 4 804

CITAT (kerstin z5-6 @ 28-12-2004, 21:43)
          Det du nämner är bra, ännu bättre vore det om du gav 17 i fräsen .. tar död på alla maskar o gör jorden till snus ) o i stället satsade på ett rejält lass ko eller hästdynga -grepa ner det samtidigt som du grepar upp ev rotogräs som överlevt -då blir det fast på perennerna smile.gif
          Gör ev gångar o planera sittplatser samtidigt smile.gif

Hej Kerstin! Problemet är bara det, att varken jag eller maken (Fridolf...) har armar eller ryggar som klarar av att grepa/gräva denna styva lera...

Fräsen går bättre för oss...

Hälsar Lilla Selma sad.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 19:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon