CITAT (theseraphim @ 19-01-2014, 17:37)

Är ingen politik i det jag skriver då jag inte för något partis talan, min avsky för SD bottnar i medmänsklighet och att jag inte tycker om deras världssyn. Det som är bra med just de små frågorna är att det är oftast där just vardagsrasismen tittar fram, vid de stora frågorna tycker alla att det är så hemskt och så orättvist etc men när det gäller småfrågor så blir det mer att lite får väl "de" tåla. Då märker man mer av att väldigt många ändå vill särskilja sig från andra och att det ska vara vi och dom. Självklart kan en lakritsgubbe låta banalt men när man läs kommentarer om detta på nätet så lyser tyvärr mycket allmänna fördomar igenom. Det enklaste är ju vara att göra nya lakritsmotiv i skippermix vilket de också kommer göra för det finns heller inget försvar att behålla de gamla nidbilderna. Om man ska förändra något så måste man börja längst ner och jobba sig uppåt.
Här håller jag med dig fullt ut.
För min del, struntar jag i om det är en gubbe eller enstrut avbildad.
Men att göra det till en "rasistfråga" är att göra rasismen en tjänst.
Det här tar bort fokus på de frågor som är viktiga när det gäller att bekämpa och få bort vardagsrasismen i samhället.
Där kan jag tycka det är viktigare att börja med den verkliga vardagsrasismen och sedan ta "småsakerna" som godisfigurer eller vad en chokladboll eller munk heter.