Alla de där historierna om dansken, norsken och Bellman som vi brukar dra här i landet är väll också rasistiska? Och Kålle å Ada, de är ju en stereotyp bild av göteborgare. Självklart inte okej, eller? Man kan fortsätta att försöka förbjuda allt men man kommer inte att lyckas. I processen kommer folk bli så trötta på censuren att även kampen mot den verkliga rasismen kommer ge en sur smak i munnen. Ingen bra utveckling.
CITAT (pejori @ 19-01-2014, 17:17)

Ja.
Jag vet en bostadsrättsförening som hindrade ett köp, för att mannen var och hade ett arabiskt namn.
Sedan behöver man inte köpa sin bostad, fortfarande finns hyresrätter, som också ligger i attraktiva områden.
Det låter som ett undantagsfall att en bostadsrättsförening nekat på grund av arabiskt namn och borde vara ett lätt fall för DO. Jag tvivlar på att det kan vara något stort problem. Vad gäller hyresrätter i attraktiva områden så är det kösystem till dem och det bör var svårt att komma runt. Just när det gäller bostäder och segregation tror jag problemet till största delen beror på att folk vill bo nära sina landsmän, vi ser ju en stadig ström av folk som självmant flyttar till exempelvis Södertälje. Nästan inga vill bo kvar i de norrlandsbyar där de först placerats.